”En ny skoltermin innebär nya möjligheter”
Att fler elever får driva UF-företag kan vara en nyckel till att minska arbetslösheten och motverka den växande konkursvågen, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
I juni i år gick nästan 6 000 företag i konkurs, vilket är en ökning med 38 procent jämfört med samma period 2023. Den svenska arbetslösheten är på den högsta nivån på tio år, undantaget under pandemin, meddelade arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L) nyligen på en presskonferens.
I ljuset av dessa utmaningar är det viktigare än någonsin att fler elever får möjlighet att driva UF-företag. Det gör vi genom att göra entreprenörskap till ett meriterande ämne, förtydliga dess betydelse i läroplanen och öka tillgängligheten av ämnet på samtliga gymnasieprogram. Forskning visar nämligen att tidigare UF-företagare senare i livet oftare startar företag som dessutom anställer fler.
”En tid fylld av förväntan och möjligheter.”
Hösten närmar sig och med den en ny skoltermin. Det är en tid fylld av förväntan och möjligheter, inte minst för de elever som väljer att läsa entreprenörskap på gymnasiet och får chansen att driva UF-företag. Som VD för Ung Företagsamhet ser jag fram emot att fler elever upptäcker de fantastiska fördelarna med att få starta och driva ett företag under sitt gymnasieår.
Att driva ett UF-företag innebär att eleverna får praktisk erfarenhet av att starta och driva ett eget företag. Eleverna får en unik möjlighet att omsätta teoretiska kunskaper i praktiken och lära sig allt från affärsidéutveckling och marknadsföring till ekonomihantering och försäljning.
Att driva UF-företag innebär även att man får andra färdigheter som är viktiga när man sedan ska ut i arbetslivet, såsom kreativitet, problemlösning och beslutsfattande. Alla som har drivit företag vet även att genom ens arbete med företaget växer ens självförtroende och tron på sin egen förmåga, något som jag önskar alla gymnasieelever skulle få.
”Endast en tredjedel av Sveriges gymnasieelever får ta del av entreprenörskapskurserna.”
Ny forskning visar även att UF-företagande jämnar ut spelplanen och kortar startsträckorna för unga till arbetsmarknaden, bland annat stärker det kvinnors entreprenörskap och har stark positiv påverkan på elever som kommer från icke-akademiska hem eller har lågt självförtroende vad gäller akademiska prestationer.
Men trots de många fördelarna är det idag endast en tredjedel av Sveriges gymnasieelever som får ta del av entreprenörskapskurserna och har möjlighet att driva UF-företag. Detta är en stor utmaning, då entreprenörskap inte bara är viktigt för den svenska företagsamheten, vår ekonomi och tillväxt, utan också för att eleverna ökar sina chanser till framgång i sina karriärer och sin attraktivitet på arbetsmarknaden genom ökad förståelse för arbetsgivarens utmaningar.
Därför behöver fler ungdomar ges praktisk erfarenhet av företagande och entreprenörskap, då stärker vi inte bara deras framtida anställningsbarhet, utan främjar också innovation och tillväxt i Sverige.
Att fler elever får driva UF-företag kan vara en nyckel till att minska arbetslösheten och motverka den växande konkursvågen.
Om krönikören
Tove Jarl är vd på Ung Företagsamhet.