FLYGBRANSCHENS FRAMTID
Så påverkar norska SAS-strejken Sverige
Över 100 SAS-anställda i Norge går ut i strejk från och med i dag, fredag.
"Alla SAS-flygningar" i landet kommer att drabbas om strejken drar ut på tiden, enligt Martinus Røkkum på fackförbundet Parat.
Senast midnatt till fredag var parterna tvungna att komma överens, men så blev det inte. Tidigt på morgonen bekräftade de inblandade facken Fellesforbundet och Parat att förhandlingarna brutit samman.
– SAS har inte varit villiga att tillmötesgå oss gällande några av våra krav, säger Martinus Røkkum, som företräder kabinfacket inom Parat, till nyhetsbyrån NTB.
Enligt honom kommer samtliga SAS-flygningar att påverkas av strejken på sikt.
Få påverkade
SAS svenska presschef Pia Herrera skriver i ett mejlsvar till TT att det i dagsläget bara är några få norska inrikesflyg som påverkas.
"Antalet påverkade flygningar kommer variera från dag till dag. De flesta flyg kommer gå precis som vanligt."
Resenärer som drabbas av inställda flyg aviseras via sms eller mejl. Har man inte fått något meddelande ska man ta sig till flygplatsen som vanligt.
Över 100 strejkar
Kabinfacket på Fellesforbundet har varslat om att 115 av deras medlemmar kommer att gå ut i strejk från och med fredagen. Från Parats sida kommer fem medlemmar att strejka på fredagen, vilket sedan är planerat att öka till totalt 40 under helgen.
Tvistefrågan är inte oväntat lönenivåerna där man från fackligt håll lyft att SAS ligger mellan 15 och 30 procent lägre än konkurrenter, som till exempel Norwegian. Från fackets sida menar man nu att man stått stilla lönemässigt de senaste tolv åren.
– SAS har avvisat alla krav och vill att kabinpersonalen ska fortsätta arbeta under förhållanden som inte är förenliga med norsk arbetsrätt, säger Dag-Einar Sivertsen på Fellesforbundet till NTB.
NHO: Svår situation
Arbetsgivarens sida NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) menar däremot att SAS gått långt för att möta kabinpersonalen både vad gäller lön och arbetstid.
– Vi beklagar besväret och osäkerheten som resenärerna nu kan drabbas av, säger Erik Lahnstein på NHO Luftfart.
– Det är särskilt olyckligt med en konflikt i en situation där företaget är under konkursskydd och i rekonstruktion och fortsatt förlorar pengar. Denna konflikten bidrar till att göra en redan svår situation ännu svårare, fortsätter han.