DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

”Allvarligt att nyföretagandet fortsätter att minska”

Stress i arbetslivet. En kvinna går genom ett kontorslandskap och pratar i sin telefon. Bild: Janerik Henriksson/TT

Svenska entreprenörer drivs i stor utsträckning av passion, men konjunkturläget hämmar företagandet. Det visar en ny undersökning från VIsma och Kantar.

Passionen som drivkraft märks tydligare i Sverige än i många andra jämförbara länder, enligt den europeiska undersökningen. 27 procent av deltagarna anger passion som sin främsta motivationsfaktor.

Men ännu fler, 31 procent, är oroliga över framtiden och konjunkturläget.

– Det är allvarligt att nyföretagandet fortsätter att minska eftersom små och medelstora företag står för fyra av fem nya jobb. I lågkonjunkturens Sverige behöver vi fler företag, inte färre. För att uppmuntra fler att starta eget företag behövs politiska beslut som erbjuder ett lika bra skyddsnät för företagare som för anställda, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs, i ett pressmeddelande.

Visma pressmeddelande: Passion driver svenskt entreprenörskap – men konjunkturläget hämmar företagandet