REGELKRÅNGLET

Därför kan ett A4-ark kosta dig hundratusentals kronor – ”Absurt”

Håkan Karlsson, vd på Rör-Karlsson i Mönsterås, är tredje generationen i familjeföretaget.

Ett A4-ark måste kunna stickas in mellan förarutrymme och lastutrymme. Det kräver Skatteverket för att en företagarbil ska räknas som momsfri. ”Det måste finnas sunt förnuft”, säger företagaren Håkan Karlsson som hindras köpa klimatsmarta fordon på grund av merkostnaden.

Att köpa en ny företagsbil i Sverige är inte helt okomplicerat. Givet dagens skatteregler beläggs vissa bilar med 25 procents moms medan andra är helt avdragsgilla. För att ett fordon ska räknas som momsfritt ska det finnas dubbla väggar mellan förarutrymmet och lastutrymmet. Eller som Skatteverkets uttrycker det: Det ska vara möjligt att föra ett A4-pappersark genom luftrummet mellan väggarna.

AI-sammanfattning

Att köpa en ny företagsbil i Sverige är komplicerat på grund av momsreglerna.

Vissa bilar har 25 procents moms medan andra är helt avdragsgilla.

För momsfrihet krävs dubbla väggar mellan förarutrymmet och lastutrymmet.

Reglerna påverkar företagare som Håkan Karlsson, som kritiserar systemet.

Andreas Åström från Installatörsföretagen menar att reglerna motverkar klimatambitioner.

Berörda företagare vill att politiker skyndsamt ser över momslagstiftningen för att stödja miljövänliga alternativ.

Läs mer

Papperstestet funkar till exempel inte för skåpbilar, där förarplatsen och lastutrymmet ryms i samma kaross. Det får stora ekonomiska konsekvenser för tusentals hantverkarföretag i landet som främst använder skåpbilar för att utföra servicejobb.

– I vårt företag vill vi ha ändamålsenliga och mer miljövänliga skåpbilar. Men det stör mig att vi inte kan dra av momsen på dessa bilar. Om vi däremot köper en pick-up bil med öppet flak, som inte är ändamålsenlig och som dessutom slukar bensin, då kan vi dra av hela momsen. Det är helt absurt, säger Håkan Karlsson, som driver familjeföretaget Rör-Karlsson i småländska Mönsterås.

Kostar 100 000 kronor extra

Företaget har totalt 19 montörer, alla med varsin servicebil som kontinuerligt behöver moderniseras. Men för varje ny bil kostar det 100 000 kronor extra i moms på en bil som är värd 400 000 kronor.

– Det blir väldigt mycket pengar om man vill behålla en fräsch flotta med moderna, bränslesnåla och trafiksäkra bilar. Det värsta är att man i stället börjar tänka: ”Vi kör på, vi väntar ett år till" och låter bilarna slitas ut mer och mer. Det är inget effektivt sätt att driva en verksamhet på, säger han.

I och med de höga kostnaderna står Håkan Karlsson inför ett dilemma. Antingen måste han ta ut ett högre pris mot kund eller hitta andra finansieringslösningar, berättar han.

– Vi köpte nyligen in två nya bilar, men på grund av momsreglerna valde vi att leasa dem i stället. Då får man betala halva momsen så det kostar oss fortfarande 50 000 kronor extra i moms, vilket också är märkligt, säger han.

Andreas Åström, näringspolitisk chef för Installatörsföretagen. Bild: Peter Knutson

Hamnar mellan stolarna

I 20 år har Håkan Karlsson försökt uppmärksamma problematiken för politiker, berättar han. Men medan kvarnarna malt, har vi gått in i nya mandatperioder och frågan har hamnat mellan stolarna.

– Alla jag pratar med tycker också att reglerna är tokiga och har lovat att ändra dem, men inget har hänt. Det har liksom glömts bort, säger han.

Den stora frågan är varför momsreglerna behöver se ut som de gör, fortsätter han.

– Jag skulle bara vilja att någon förklarar varför. Man säger att det behövs dubbla väggar, men då borde det räcka med att man sätter upp ett skyddsnät mellan lastutrymmet och förarutrymmet. Alla tycker att det är lika märkligt. Nu pratar jag inte bara om lilla Mönsterås. Om vi tittar i hela landet finns det tusen och åter tusen bilar som omfattas av det här, säger Håkan Karlsson.

Denna bil klarar papperstestet.

Han får medhåll av Andreas Åström, näringspolitisk chef för Installatörsföretagen, som företräder 4000 medlemmar runtom i landet.

– Egentligen drabbas alla branscher som har servicebilar av den här problematiken. Det är ju givetvis en mycket märklig lagstiftning att man inte får dra av momsen för dessa bilar, trots de är registrerade som lastbilar, säger han.

Kräver mer klimatvänliga momsregler

Nyligen uppmärksammade Installatörsföretagen momsregeln i ett debattinlägg och lyfte hur kontraproduktivt det är att kunna dra av momsen för mindre miljövänliga pick-up bilar.

– Här har vi ett tydligt exempel på en lagstiftning som går i rak motsats till våra klimatambitioner. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att det är många företagare som har små marginaler och som gärna skulle vilja ställa om sin bilpark. Men det är en stor investering, och då är det viktigt att ha ett regelverk som skapar bra drivkrafter för att ha en mer ändamålsenlig bilpark, säger Andreas Åström.

”Det blir rätt bisarrt när ett pappersark avgör om man som företagare kan köpa en ny bil eller inte.”

Nu manar han politiker att skyndsamt se över momslagstiftningen och välja en mer klimatvänlig riktning.

– Om politiken tar med den ena handen måste de också ge med den andra, och skapa bra drivkrafter för den omställningen vi ska genomföra. Om man väljer att köpa elbilar behöver man definitivt få möjlighet att dra av momsen. Över lag borde man titta på momslagstiftningen just i det här avseendet. Det blir rätt bisarrt när ett pappersark avgör om man som företagare kan köpa en ny bil eller inte, säger Andreas Åström.

Håkan Karlsson, är glad att näringslivsföreträdare som Installatörsföretagen och Svenskt Näringsliv ställer sig bakom den här frågan. Nu hoppas han att de nuvarande reglerna kan rivas upp en gång för alla.

– Jag förstår att det ger stora intäkter till staten men det måste också finnas lite sunt förnuft.

Skatteverket förtydligar

Thomas Johansson, rättsexpert på Skatteverket, förtydligar hur myndigheten tolkar momslagstiftningen.

– För att momsen ska bli avdragsgill måste bilen ha separat karosserienhet, det vill säga två väggar mellan förarhytten och lastutrymmet. Sen kan ju väggarna sitta ihop och inte ge plats för något luftspalt. Det är egentligen något vi hämtat från Vägverkets tid som i sin registreringsbesiktning skrev att det skulle finnas en luftspalt, säger han.

Kontentan är att så länge reglerna ser ut som de gör kan Skatteverket inte göra en annan bedömning, menar Thomas Johansson.

– Om det inte finns en separat karosserienhet gäller avdragsförbud, vilket innebär att man inte kan kvitta den mot utgående moms i skattedeklarationen.