DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Trots matprislyften – sämre lönsamhet

Sämre marginaler inom livsmedelsbranscherna trots kraftiga prislyft i butiker 2022-2023, enligt SCB. Arkivbild Bild: Caisa Rasmussen/TT

Trots de kraftiga prisökningarna i butikshyllorna under inflationschocken 2022 och 2023 har lönsamheten i livsmedelsbranscherna inte ökat, visar en analys gjord av Statistiska centralbyrån (SCB).

Inom dagligvaruhandeln – det vill säga butiksledet – har lönsamheten minskat sedan 2021.

"Trots att livsmedelspriserna steg kraftigt 2022 sjönk livsmedelsbranschernas lönsamhet samma år. Nedgången fortsatte 2023 och första halvåret 2024", säger Daniel Lennartsson, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.

Partihandeln är den enda bransch som ökar lönsamheten, mätt som rörelsemarginal i procent, under åren 2022-2023, men där pekar det nedåt under första halvåret 2024.

Totalt sjönk rörelsemarginalen i genomsnitt för livsmedelsbranscherna till 2,2 procent 2022, ned från 2,4 procent under åren 2012-2021. Nedgången fortsatte till 2,0 procent 2023 och var under första halvåret i år nere på 1,1 procent, enligt SCB.

– SCB:s siffror visar med all önskvärd tydlighet att det är livsmedelsindustrin som har dragit det kortaste strået i kostnadskrisen. Vårt led i livsmedelskedjan är det enda som uppvisar minussiffror. Jag visste att läget var extremt allvarligt, men det här är till och med värre än jag trodde, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Joakim Goksör/TT