FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Experten reder ut: Så ska en miljon passagerare till få plats på Arlanda

Nils Paul, infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv, menar att det på flera sätt är logiskt att samla inrikes- och utrikestrafiken på samma flygplats. Bild: Stefan Tell, Mostphotos

När flygbolaget BRA flyttar från Bromma till Arlanda krävs det att tillgängligheten till Arlanda blir bättre. Det menar Nils Paul, infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv. ”Viktigt att man tar med sig den enkelhet som finns på Bromma”, säger han till TN.

BRA blir underleverantör till SAS och flyttar samtidigt från Bromma flygplats till Arlanda. Beskedet innebär att inrikesflyget samlas på Arlanda från och med 2025 och att Bromma i princip kommer att stå utan trafik, enligt Swedavias vd och koncernchef Jonas Abrahamsson.

– Vi kommer nu att anpassa vår verksamhet på flygplatsen utifrån den nya trafikstrukturen. Det kommer genomföras i nära dialog med de medarbetare som berörs av förändringen. Bromma är en effektiv och välskött flygplats som uppskattas av många resenärer. Men det är ingen hemlighet att kapacitetsutnyttjandet av Bromma under många år varit för lågt. En konsolidering av flygtrafiken på Arlanda är en naturlig utveckling. Det här ändrar förutsättningarna för driften av Bromma och aktualiserar den politiska frågan om flygplatsens framtid, säger han i ett pressmeddelande.

”Måste anpassas”

Nils Paul, infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv, menar att sammanslagningen och flytten kommer att innebära stora förändringar.

– Dels kommer passagerare från flera av de orter som tidigare flugit till Bromma att nu flyga till Arlanda i stället. Det innebär att de får bättre möjligheter att byta flyg för att ta sig vidare till andra städer i Sverige eller utrikes. Dels innebär det här att det blir fler passagerare på Arlanda, som måste anpassas därefter, säger han till TN.

Swedavias VD och koncernchef Jonas Abrahamsson ser förändringen som en naturlig utveckling. Bild: Pressbild

Och den anpassningen har på flera sätt redan börjat. Under de senaste åren har Arlanda genomfört flera förändringar i syfte att kunna hantera större passagerarflöden. Det handlar bland annat om en ny säkerhetskontroll och en utbyggd terminalyta.

– Swedavia har investerat mycket i Arlandas utveckling, konstaterar Nils Paul.

Minskad efterfrågan

Enligt Nils Paul har flygtrafiken i Sverige fortfarande inte tagit sig tillbaka till de nivåer som rådde före pandemin och allra tuffast har det varit för inrikestrafiken. Jämför man årets första sex månader med det första halvåret 2019, det vill säga det sista året före pandemin, har antalet passagerare på Arlanda minskat med 13 procent. Motsvarande siffra för Bromma, som nästan uteslutande har inrikeslinjer, är minus 56 procent. Ingen av Swedavias flygplatser har lyckats återhämta sig helt.

Nils Paul ser därför att beskedet från SAS och BRA säkerställer att Sverige även framgent kan ha ett väl utbyggt linjenät för inrikes flygtrafik.

– Inrikesflyget har haft en mycket långsammare utveckling. Efter pandemin har vi lärt oss att göra mer på distans och därför har efterfrågan minskat. Vi reser inte över dagen i samma utsträckning som tidigare och när vi reser inrikes så väljer vi allt oftare tåget.

Stockholm – ”lite udda”

Den minskade efterfrågan innebär att både Arlanda och Bromma till viss del har fått en överkapacitet. Och på flera sätt är det logiskt att samla trafiken på en och samma flygplats, menar Nils Paul.

– Tittar man på Köpenhamn, Oslo och Helsingfors så har de städerna samlat både inrikes- och utrikestrafik på samma flygplats, så i det sammanhanget har Stockholm varit lite udda.

Samtidigt har man ganska nyligen byggt om och byggt ut även på Bromma flygplats, finns det något man kan ta med sig därifrån nu när trafiken ska samlas på Arlanda?

– Bromma flygplats stora fördel är att den ligger så nära staden och att det finns bra förbindelser med kollektivtrafiken. Man pratar ibland om en ”Brommaifiering” av Arlanda, att man måste göra det lättare för resenärerna att ta sig till och från Arlanda, säger Nils Paul, och fortsätter:

– Passande nog finns det en pågående statlig utredning om Arlandas utveckling som bland annat fokuserar på just den kringliggande infrastrukturen. Det är förstås väldigt viktigt att man i den utredningen tar höjd för det här beskedet.

SAS vd Anko van der Werff och Per G. Braathen, ägare av BRA, presenterar företagens framtidsplaner vid en pressträff på Arlanda. Bild: Christine OlssonTT

Om det nu blir lättare att via flyg nå fler destinationer i Sverige, så är risken som Nils Paul ser det att det blir svårare att ta sig till och från centrala Stockholm. Han ser flygbolagens besked som en tydlig signal till den pågående Arlanda-utredningen.

– Nu är det viktigt att man tar med sig den enkelhet som finns på Bromma till Arlanda, och är lyhörd för de behov som finns. Inte minst hos näringslivet i övriga Sverige som på ett smidigt sätt behöver kunna ta sig till och från huvudstaden.

Det har i många år pågått en politisk debatt om framtiden för Brommas flygplats. Tidigare i år kom beskedet att Stockholms styrande politiker avser att säga upp det nuvarande avtalet mellan staden och staten. Det löper ut 2038.