FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Debatt: Fullt möjligt med fossilfritt flyg till 2045

Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, skriver tillsammans med aktörer från flygbranschen om flygets potential i klimatomställningen. Bild: Anders Wiklund/ TT

Sverige har unika förutsättningar att vara globala föregångare och bidra till minskade utsläpp världen över, skriver Svante Axelsson på Fossilfritt Sverige, Christian Clemens på Svenskt Flyg och Fredrik Kämpfe på Transportföretagen flyg i ett gemensamt inlägg på Di Debatt.

Flygbranschens mål är att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030 och till 2045 ska allt flyg som trafikerar svenska flygplatser vara fossilfritt. Ett ambitiöst men fullt möjligt mål, menar debattörerna, som i Di har listat en rad punkter på hur arbetet ska genomföras.

Det handlar bland annat om investeringar, optimerade flygrutter och en ökad andel biobränsle – samt ett bra samarbete.

Flygbranschen bidrar till forskning och utveckling, men politiken i Sverige och EU har en avgörande roll för att öka tempot i utvecklingen av fossilfritt flyg, skriver de i debattinlägget.

Di Debatt: Lövsångaren och vägen till en fossilfri flygbransch