FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Så snabbt kan svenska flyget bli fossilfritt – ”Finns lösningar redan idag”

”För att göra den här omställningen är det viktigt att vi hjälps åt. Att man från politikens håll ser till att göra det billigare att välja rätt, eller i alla fall inte så mycket dyrare”, säger Magdalena Streijffert.

Flygbranschen väntas öka kraftigt med allt större användning av fossilfritt bränsle. Enligt Magdalena Streijffert på Preem finns redan hållbara lösningar, men de lyfts inte fram. ”Det pratas om flygskam, men jag önskar att det handlade mer om fossilskam”, säger hon.

I många delar av världen är flygtrafiken tillbaka på samma nivåer som innan pandemin och år 2040 spår IATA att flygtrafiken i världen har fördubblats.

I Sverige är den totala flygtrafiken tillbaka på 80 procent av vad den var före pandemin men inrikesflyget har det tuffast och ligger fortfarande omkring 50 procent lägre. Flygbranschen tror att det beror mycket på att flygskammen hänger kvar.

Ai-sammanfattning

Flygtrafiken globalt förväntas dubbleras till 2040 enligt IATA.

I Sverige är inrikesflyget fortfarande halverat jämfört med före pandemin.

Sverige driver på för klimatomställningen med mål om ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och helt fossilfritt flyg 2045.

Drivmedelsbolaget Preem satsar på att producera 600 000 kubikmeter förnybart flygbränsle per år från 2027.

Politiskt stöd och långsiktighet är avgörande för investeringar i hållbart flygbränsle och ny flygteknik.

Läs mer

Men när det gäller klimatomställningen driver Sverige på där många andra länder fortfarande inte ens är medvetna om utmaningen, enligt Anna Strömvall, flygplatsdirektör, Göteborg Landvetter Airport, som deltog vid ett seminarium hos Svenskt Näringsliv i Göteborg om flygets framtid.

Flygbranschen har satt som mål att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030, och att allt svenskt flyg ska vara fossilfritt 2045.

Förra året var inblandningen av biobränsle 1,2 procent för svenskt flyg. Nästa år ska minst två procent av allt flygbränsle vara fossilfritt enligt ett EU-beslut, och 2050 ska nivån vara 70 procent.

Men för att klara ett fossilfritt svenskt flyg till 2045 måste andelen fossilfritt bränsle upp till 20–25 procent senast 2030, menar hon, och då behövs det medvetna val för att driva på såväl klimatomställningen som flygtillgänglighet och konkurrenskraft, betonar hon.

– Det kräver långsiktiga politiska styrmedel och beslut som gör att vi kan konkurrera på samma villkor inom EU. För att kunna satsa på fossilfritt flygbränsle, elflyg, vätgas och elektrobränsle måste vi ha med oss politiken, investeringarna och alla som flyger.

Det behövs också konsumenter, som reser både privat och i tjänsten, och här måste företag och organisationer tänka om, menar hon.

– Vi behöver tänka igenom våra resepolicys så att vi kan flyga på ett hållbart sätt. Inte bara ur ett klimatperspektiv, utan även utifrån social och ekonomisk hållbarhet.

Preem storsatsar på fossilfritt

Drivmedelsbolaget Preem har som mål att fasa ut sina fossila drivmedel till 2035 och ersätta med förnybara. Hittills har företaget fördubblat sin produktion av förnybara drivmedel för vägtransporter. Med hjälp av gröna statliga kreditgarantier har företaget tagit ett investeringsbeslut om att från och med 2027 producera förnybart flygbränsle SAF, Sustainable Aviation Fuel.

SAF är ett drivmedel som består av 100 procent förnybara råvaror. Det kan till exempel vara tallolja, använd matolja, frityrolja från restaurangkök eller slaktavfall. Användningen av SAF minskar utsläppen med upp till 85 procent jämfört med fossilt jetbränsle, enligt Magdalena Streijffert, chef för public affairs på Preem.

”Egentligen handlar det ju inte om transportslaget i sig utan om utsläppen.”

Än så länge får flygbränslet bara innehålla 50 procent fossilfritt men det genomförs testflyg med målet att kunna ändra det till 100 procent. Världens första kommersiella flyg med 100 procent SAF i båda motorerna gjordes i Sverige, från Malmö till Bromma.

– Det finns hållbara lösningar redan idag, men det vill man inte riktigt prata om. Det pratas om flygskam, men jag önskar att det handlade mer om fossilskam. Egentligen handlar det ju inte om transportslaget i sig utan om utsläppen. Det är viktigt att se till helheten, säger Magdalena Streijffert.

Skapar gröna jobb

2027 räknar Preem med att producera 600 000 kubikmeter SAF per år, vilket är tre gånger så mycket som svenskt inrikesflyg använder.

– De kommande åren kommer faktiskt utbudet att vara större än efterfrågan fossilfritt flygbränsle vilket gör det möjligt att reducera sina egna utsläpp när det gäller flygresor. Det kan organisationer göra redan idag i stället för att klimatkompensera eller förbjuda flygresor, säger hon.

Som exempel nämner hon att det finns program där privatpersoner, företag och organisationer kan klimatreducera sina flygresor genom att köpa fossilfritt flygbränsle. Certifikaten kan de sedan använda i sin hållbarhetsredovisning vilket innebär att klimatpåverkan från flyget minskar samtidigt som storskalig lokal produktion av hållbart flygbränsle stöttas.

Sverige ligger i framkant när det gäller fossilfritt flygbränsle och det skapar gröna jobb – men det är dyrt att producera.

– För att göra den här omställningen är det viktigt att vi hjälps åt. Att man från politikens håll ser till att göra det billigare att välja rätt, eller i alla fall inte så mycket dyrare, säger Magdalena Streijffert.

”Nu börjar vi äntligen prata om det som det verkligen gäller – att vi måste ha möjlighet att flyga för att företagen ska gå bra.”

Även inom politiken håller flygdebatten på att svänga om. När Helena Gellerman, riksdagsledamot (L), Trafikutskottet, kom in i riksdagen 2018 pratades det mycket om flygskam men inget om hur företag och akademi skulle fungera utan att använda flyget.

– Nu börjar vi äntligen prata om det som det verkligen gäller – att vi måste ha möjlighet att flyga för att företagen ska gå bra så att Sverige kan behålla sin välfärd. Men vi måste få bort utsläppen – och det är där fokuset ska ligga.

Just nu måste företagen i Norrland flyga in mycket av sin kompetens men företag måste också kunna jobba med andra företag runt hela världen och det fungerar inte utan att flyga, menar hon.

– Flyget fungera globalt men också här i Sverige. Går det inte att nå de mindre orterna snabbt med flyg är det ingen som lägger investeringar där och då är risken att de försvinner till andra länder.

När det gäller frågan om vilken roll staten bör ta i det här sammanhanget och vad som ligger på näringslivet att lösa anser Helena Gellerman att det måste till någon form av riskdelning.

– Liberalerna är egentligen emot subventioner eftersom vi anser att marknaden ska sköta det mesta. Men nu har vi så bråttom och då måste man gå in och stötta på olika sätt i ett så här stort teknikskifte. Vad behöver företag som producerar SAF eller utvecklar elflyg för att vara kvar i Sverige?

”EU har avgörande roll”

Johanna Rantsi, riksdagsledamot (M), Trafikutskottet, anser att det behövs en vilja att se flyget som ett framtida trafikslag.

– Flyget har stor betydelse för jobb, tillväxt och företagande men vi har också Putins krig, skogsbränder, pandemi som har lärt oss hur viktigt flyget är. Även för totalförsvar, sjukvård och väldigt mycket annat i samhället.

Men när politiska partier drar åt olika håll och regeringar byts av är det inte lätt för företagen att veta om de vågar satsa på exempelvis storskalig produktion av elektrobränsle i Sverige.

– Därför är det så viktigt med en politisk långsiktighet och där har EU en avgörande roll. Nu går EU fram hårt med beslut om gemensamma regler och det tror jag är riktigt bra, för att få med hela Europa. För att främja flyget men också för att ta större kliv mot hållbart flygbränsle.

Flygtillgänglighet ger tillväxt

Enligt Nils Paul, infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv, finns det en tydlig koppling mellan ökad flygtillgänglighet och tillväxt. Han är till exempel övertygad om att varken Klarnas eller Spotifys huvudkontor skulle vara kvar i Sverige om det inte hade funnits bra flygförbindelser.

– Vissa branscher tenderar att vara mer beroende av flyg än andra. Inte minst exportorienterade företag, vilket vi har många i Sverige, och kunskapsintensiva företag i tjänstesektorn.

Han håller inte med de som anser att skrotandet av flygskatten är en katastrof, och är inte ens säker på att det kommer att påverka biljettpriserna.

– Men det betyder inte heller sänkta klimatambitioner. Vi har Fit for 55, ett historiskt klimatpaket på EU-nivå, och i det ligger både en europeisk kvotplikt för flygbränslen och en utvidgad utsläppshandel. Det kommer att främja omställningen, men det kommer också att kosta, säger Nils Paul.