DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Unikt samarbete gör hennes skola toppmodern

Embla Engblom studerar till billackerare. Ted Borg är hennes lärare. Bild: Anders Ljungstedts Gymnasium

Fordonseleverna på Anders Ljungstedts Gymnasium har fått Rejmes toppmoderna verkstadslokaler som sitt klassrum. Det ovanliga samarbetet mellan skola och företag gör alla till vinnare. ”Vi får nytta av varandra på ett helt nytt sätt”, säger läraren Ted Borg.

Grundtanken är enkel: Det ska vara som på en riktig arbetsplats.

– Eleverna stämplar in, de delar omklädningsrum och lunchrum med de anställda och arbetar på skolplatser i vår produktionsmiljö. De integreras därför snabbt med den allra senaste tekniken till sitt förfogande.

Det säger Samuel Nietsch, servicemarknadschef på Tage Rejmes Bil i Linköping, där delar av fordonsprogrammet på Anders Ljungstedt Gymnasium nu har flyttat in i företagets lokaler. Sedan höstterminens start finns tolv elever på plats som går fordonsprogrammets inriktning på fordonsskadeteknik och lackering. Fyra går den treåriga gymnasieutbildningen och åtta är Komvuxelever. De har bytt skolans inhyrda och lite slitna lokaler mot Rejmes toppmoderna verkstadsmiljö.

”Hela fordonsbranschen ropar efter medarbetare. Det här är ett sätt att ta ansvar för den, både vad gäller oss och branschen i stort.”

– Det här är nästa steg i vårt samarbete med näringslivet. Vi fick en propå från fordonsbranschen om bristen på just lackerare och fordonstekniken och drog i gång arbetet på att tillmötesgå den begäran. Vi har sedan tidigare avtal med både Volvo och Rejmes så kontaktvägarna var öppna, säger Helena Djerf, rektor på fordonsprogrammet på Anders Ljungstedt Gymnasium.

Rejmes hade lokaler som passade och framför allt såg företaget möjligheten att, genom att göra utbildningen så verklighetsnära som möjligt, ytterligare höja kvaliteten på elevernas yrkeskunskaper.

– Kompetensbristen är svår. Hela fordonsbranschen ropar efter medarbetare. Det här är ett sätt att ta ansvar för den, både vad gäller oss och branschen i stort. Dessutom minskar vi klyftan mellan utbildningen och arbetslivet. Anställningsbarheten ökar, säger Samuel Nietsch.

Anställning klar innan examen

Ökad anställningsbarhet är något som Embla Engholm kan skriva under på. Hon går vuxenutbildningens andra termin och blir färdig lackerare vid årsskiftet. Vid kursstarten i januari dröjde det bara till sportlovsveckan i februari innan hon fick den första praktiken på Rejmes. Den följdes sedan av sommarjobb där och nu väntar anställning efter examen.

– Att vi arbetar så nära verkligheten gör att det inte blir någon chock att komma ut på arbetsplatsen. Första praktiken var lite läskig men nu vet jag precis vad som väntar i nästa steg och det känns väldigt bra, säger hon.

Helena Djerf och Samuel Nietsch Bild: Pressbild

Bilintresset har funnits i många år. Ändå var det inte en självklar utbildningsväg.

– Jag läste samhällsvetenskapligt program med inriktning på psykologi. Sedan var jag lite skoltrött och behövde en paus. Jag har alltid varit intresserad av färg och form och tänkte: varför inte bli billackerare? Mamma och mormor var klart skeptiska, i alla fall tills det fick se hur det går till och såg att jag gillade utbildningen, säger Embla Engholm.

En av förhoppningarna med de nya moderna lokalerna är just att de ska visa för elever och inte minst föräldrar, hur dagens verkstadsmiljö ser ut, fjärran från den bild som många har.

– Det är snyggt och modern och att skolan är en del av Rejmes dagliga arbete är faktiskt helt unikt i Sverige, säger Samuel Nietsch.

Helena Djerf håller med.

– Från skolans sida har vi ingen ekonomisk möjlighet att möblera upp en liknande utbildningsmiljö, särskilt som det är en relativt smal del av fordonsprogrammet. För oss är det ett stort steg framåt, säger hon.

Embla Engholm var övertygad om sitt yrkesval redan när utbildningen låg kvar på skolan.

– Men om jag sett hur det ser ut idag, hos Rejmes, då hade det varit ännu lättare att bestämma sig, säger hon.

Värdefullt erfarenhetsutbyte

Väl på plats i verkstaden arbetar eleverna dels med ”skolmaterial”, dels med delar från den vanliga produktionen.

– Vi har tillgång till Rejmes skrotlåda, alltså komponenter som de har kasserat. De kan vi använda och träna på, både för plåtslageri och lackering, säger läraren Ted Borg, som har följt med från skolans tidigare inhyra lokal till Rejmes.

I takt med att eleverna lär sig och blir mer och mer yrkesskickliga får de också ta ansvar för verkliga kundjobb.

– Det ger ett värdefullt erfarenhetsutbyte i stort och smått med de som redan arbetar i verkstaden. Vi får nytta av varandra på ett helt nytt sätt, säger Ted Borg som nu också kan ge eleverna den allra senaste tekniken och materialvalen.

”Nu kan vi ge eleverna hela processen, från att bilen levereras in, till leveransen av en lagad och lackad bil.”

– Slipmedel, färger, nya verktyg, säkerhetstänk, utvecklingen går ju snabbt och i skolan har vi inte alltid kunnat hänga med.

Av allt att döma är satsningen unik i Sverige. Olika samarbeten mellan skola och företag är inte ovanligt, i Linköping finns flera exempel på det, bland annat inom just fordonsprogrammet. Men att som här, flytta in eleverna i befintlig verklighet är helt nytt, det är alla inblandade överens om.

– Nu kan vi ge eleverna hela processen, från att bilen levereras in, till leveransen av en lagad och lackad bil. Eleverna får en ökad förståelse för hela arbetstänket, säger Helena Djerf.

Förhoppningsvis kan initiativet spridas vidare och inspirera andra skolor runt om i landet att sjösätta liknande samarbeten med företagen. Redan nu finns tankar på Anders Ljungstedt Gymnasium om att kunna introducera samma modell på andra delar av de tekniska utbildningarna.

– Jag skulle säga att det här öppnar för ett nytt sätta att samverka mellan skolan och näringslivet, säger Samuel Nietsch.