TESLAKONFLIKTEN
Kraven på Tesla ökar – ”Svenska modellen bygger på kollektivavtal”
Teslakonflikten fortsätter med oförminskad styrka. Och nu kräver alltfler att företaget ska teckna kollektivavtal. Om de inte gör det kan konflikten pågå i åratal, konstaterar LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä. ”IF Metall har ekonomi och styrka för det”, säger han.
Teslakonflikten, som inleddes för snart ett år sedan, är långt ifrån en lösning. I veckan meddelade Seko att de utökar sitt sympativarsel. Samtidigt kräver norska Oljefonden, som är en av Teslas största delägare, att företaget ska skriva på ett kollektivavtal, rapporterar Ekot.
– För oss är det väldigt viktigt att arbetare har rätt till att teckna kollektivavtal och att man ska ha rätt till att vara medlemmar i en fackförening. Det är en viktig del av den dialogen vi har med Tesla. Vi möter Tesla, vi möter ledningen och vi möter styrelseledamöter med jämna mellanrum och detta är något vi pratar om varje gång, säger Oljefondens vd Nicolai Tangen till Ekot.
Han får medhåll av Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens Arbetsgivareförbund.
– Vår grundinställning är att den svenska modellen bygger på att svenska företag har kollektivavtal. Vi ser gärna att även Tesla är en del av detta, säger hon till TN.
Det var under LO:s nya avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkäläs tid som avtalssekreterare på IF Metall som Tesla-konflikten inleddes. Konflikten handlar om att fackförbundet vill få Teslas svenska bolag, TM Sweden AB, att teckna kollektivavtal. Under den pågående konflikten har facket fått hård kritik för de sympatiåtgärder som har vidtagits, där företag med kollektivavtal har blivit utsatta. Transportföretagen har bland annat konstaterat att ”det rimliga vore att fackförbunden fokuserar sina ansträngningar på åtgärder som direkt påverkar TM Sweden AB och ger övriga företag arbetsfred”.
Kritiserar sympatiåtgärder
Ett av de drabbade företagen är Hydro Extrusions fabrik i Vetlanda, som fram till 1 maj i år var utsatt för sympatiåtgärder och tvingades varsla medarbetare som en följd. Hydro Extrusions är medlem i IKEM, där förhandlingschefen Henrik Stävberg är kritisk till att företaget blev indraget i konflikten.
– De hade för det första ingenting med konflikten att göra, och för det andra ingen möjlighet att påverka den, säger han till TN.
Veli-Pekka Säikkälä står däremot fast vid att det var ett korrekt agerande av facket.
– Ja, det var ju inte så konstigt. De levererade ju komponenter till Tesla, säger han.
– Som företagare måste du förstå att om du gör affärer med någon som inte har kollektivavtal, så utsätter du dig för en affärsrisk. Då kan du råka ut för sympatiåtgärder.
Riktigt så enkelt anser Henrik Stävberg dock inte att det ska vara. Han menar att det är dags att se över möjligheterna att vidta stridsåtgärder.
– Stabilitet på arbetsmarknaden är ett viktigt konkurrensvillkor för företags vilja att investera och etablera sig i Sverige, det är också avgörande för konkurrenskraften, säger Henrik Stävberg.
Men precis som såväl Oljefonden som Motorbranschens Arbetsgivareförbund förordar han kollektivavtal.
– Det ligger i arbetsgivarorganisationers intresse att teckna kollektivavtal. Det är bra för såväl företag som arbetstagare. Men vi lägger oss inte i enskilda företags ställningstagande till det.
Tror du att Tesla någonsin kommer att teckna kollektivavtal?
– Jag hoppas att de gör det, men jag vet inte, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Kan ni hålla på i decennier?
– Det är IF Metall som gör det, inte LO och inte jag, utan IF Metall. Men de har ekonomi och styrka för det.