FLYGBRANSCHENS FRAMTID
S-toppen: Därför skrotade vi vår antiflygpolicy – ”En ödesfråga”
Östersund har slopat kommunens flygförbud till förmån för en resepolicy som man hoppas ska bidra till flygets framtid. ”Det vore en katastrof för oss om flygplatsen försvann”, säger kommunstyrelsens ordförande Niklas Daoson (S) till TN.
Nyligen kunde Tidningen Näringslivet berätta att det rödgröna styret i Stockholms stad har klubbat en reviderad flygpolicy som bland annat förbjuder flygresor på sträckor under 50 mil. Och det samtidigt som Socialdemokraterna i staden säger sig vilja arbeta för ett starkt Arlanda.
Men i en annan kommun där Socialdemokraterna är med och styr – Östersund – har fullmäktige bestämt sig för att gå i helt motsatt riktning. Staden hade tidigare strikta regler om att inte tillåta flygresor, men i kommunens nya resepolicy lyfts flyget fram som ett alternativ bland andra.
– Det är helt enkelt för långt att ta tåget, speciellt om man ska åka över dagen, säger Niklas Daoson (S), kommunstyrelsens ordförande i Östersund, till TN.
Han berättar att mellan Östersund och Stockholm – dit de flesta av kommunens resor går – finns ett snabbtåg som tar strax under fem timmar enkel väg. Det tåget har en avgång i vardera riktningen per dag. Om man inte får en plats på snabbtåget tar en resa till Stockholm med tåg mellan sex och åtta timmar enkel väg.
Att åka tåg fram och tillbaka över dagen kan alltså ta uppemot 14 timmar, i de fall där det ens är möjligt. När möten har infallit på ett sätt som gör det omöjligt att resa över dagen har kommunens medarbetare fått sova över i Stockholm och ta ett tåg hem dagen efter i stället. Ett upplägg som alltså både tog extra tid och medförde en kostnad för logi.
”En balansakt”
Men med den nya resepolicyn är det alltså fritt fram att ta flyget om det prismässigt eller tidsmässigt inte fungerar att åka tåg. Det är mer av en balansakt, som Niklas Daoson uttrycker det.
– Vi har sagt att man gärna ska ta tåget om det fungerar men att man annars får ta flyget. Man får göra en sammanvägd bedömning, antingen själv eller tillsammans med sin chef om man tycker att det är svårt.
”Vi kan inte sätta oss i ett läge utan flygplats, det vore ödesdigert för hela vår region.”
Men Östersunds nya flygpolicy har inte bara tillkommit för att underlätta för kommunens egna resande. Ett kanske ännu viktigare syfte är enligt Niklas Daoson att bidra till flygets framtid, som han menar är avgörande både för näringslivet i regionen och för försvaret, utöver kommunen och dess invånare.
– Det här är ett sätt för oss att stötta flyget. Vi kan inte sätta oss i ett läge utan flygplats, det vore ödesdigert för hela vår region. Det är helt avgörande för oss att det finns fungerande förbindelser med huvudstaden. Och det gäller förstås både för oss i offentlig verksamhet och för det privata näringslivet.
Halverade flygsiffror
Jämfört med före pandemin har antalet resande med flyg till och från flygplatsen Åre Östersund enligt Niklas Daoson sjunkit till hälften. Han berättar att flygbolagen har pekat ut kommunens och andra organisationers strikta flygpolicyer som en av anledningarna till de allt svagare passagerarsiffrorna.
– Och nu märks nedgången i flygandet i form av färre avgångar och dyrare biljettpriser. Och det blir ett problem för alla som vill resa hit oavsett anledning. Hur långt kan det gå innan det blir ännu färre avgångar eller till staten beslutar att det är olönsamt att ha en flygplats här? Det vore en katastrof för oss om flygplatsen försvann.
– För oss blir det en ödesfråga, nästan existentiellt. Ska man kunna bo 60 mil från huvudstaden måste det finnas förbindelser för annars blir vi helt isolerade. Så flyget är helt avgörande.
Har ni i offentlig verksamhet ett ansvar för att stötta flygbranschen eller är det upp till marknaden själv att se till att det fungerar?
– Ja, det är ju i huvudsak marknadens ansvar att sköta detta men då är det också avgörande att underlaget finns. Och där kan vi ta vårt ansvar genom att öppna för fler att flyga. Många myndigheter har haft liknande regler som vi och där hoppas jag att vi kan skicka en tydlig signal om att vi måste kunna ha två bollar i luften samtidigt för annars riskerar de negativa konsekvenserna att bli alldeles för stora.
”Har varit fyrkantigt”
Niklas Daoson menar att Östersunds situation skiljer sig från den i Stockholm, där det ofta är lättare att ta tåget. Och han tycker fortfarande att det är bra att åka tåg när möjligheten finns. Men generellt sett finns det risker med att ha en alltför snäv syn på vad hållbarhet innebär, menar han, och lyfter som exempel upp sociala aspekter och vikten av att inte sätta käppar i hjulet för aktörer som bidrar med hållbara lösningar.
– Jag tycker att man har varit lite fyrkantig historiskt när man bara har ställt olika transportmedel mot varandra. Man måste se den större bilden.
Branschen: ”Win-win istället för lose-lose”
Att Östersund öppnar för ökat resande med flyg välkomnas av branschorganisationen Transportföretagen. Fredrik Kämpfe, branschchef Flyg, menar att offentliga aktörers policyer spelar stor roll för flygets möjligheter och utveckling.
– Offentliga aktörer står idag för en betydande del av de köpta inrikesresorna och att som vissa kommuner förbjuda det för sina anställda, är kontraproduktivt. Flygsystemets ekonomi bygger framför allt på sålda biljetter. När offentliga aktörer förbjuder flygresor för sina anställda försämras ekonomin, vilket leder att fler inrikeslinjer dras in, fler flygplatser får svårare ekonomi och att omställningsarbetet bromsas upp, säger han, och fortsätter:
– Gör man istället som Östersund; tillåter flygresor och förespråkar tillval av hållbart flygbränsle, så stöttar man flyget i dess omställning, samtidigt som tillgängligheten i Sverige stärks. Det blir win-win istället för lose-lose.