DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Stockholms näringslivschef om kritiken: ”Hade velat se bättre utveckling”
Stockholm konkurrerar med städer som Berlin, London och Amsterdam om att locka hit internationella företag, men ska samtidigt erbjuda ett bra företagsklimat för det lokala näringslivet. Det är en utmaning, säger Staffan Ingvarsson, vd på Stockholm Business Region, i en intervju med TN. ”När Taylor Swift har en konsert i Stockholm gynnar det också den lokala korvkiosken”, säger han.
När Svenskt Näringslivs ranking Lokalt företagsklimat släpptes i slutet av september briserade en debatt bland Stockholms kommunpolitiker om resultaten.
Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin reagerade starkt på att Stockholm sjönk 14 placeringar från plats 93 till 107.
– Det är otvivelaktigt att det här är helt oacceptabla siffror. Det är en pågående företagskris i Stockholm, sa han till Mitt i.
Staffan Ingvarsson, vd för Stockholms stads näringslivs- och destinationsbolag Stockholm Business Region AB, vill inte kommentera Dennis Wedins uttalande, men konstaterar att det finns delar av Stockholms näringsliv som mår väldigt bra, men också delar som har det tufft.
– Vi har haft en ökande mängd konkurser inom ett antal branscher under en längre tid. Där spelar både lågkonjunkturen och en eftersläpande pandemieffekt in, vilket har lett till en tuff situation för inte minst besöksnäringen, säger han.
Staffan Ingvarsson menar att företagsklimatet kan utvärderas från olika parametrar, och att Stockholm står sig starkt ur ett internationellt perspektiv.
– Inte minst inom tech, hållbar omställning och life science har vi en stark position när vi jämför oss med våra globala konkurrenter, säger han.
”Är ingen quick fix”
Han medger dock att det finns stor förbättringspotential när de utvärderar SKR:s NKI-undersökning och Svenskt Näringslivs ranking. Till exempel så får de ett lägre betyg i flera kategorier i årets upplaga av Lokalt företagsklimat, bland annat attityder från kommunpolitiker och tjänstemän samt det sammanfattande omdömet från företagen i kommunen.
– Det är klart att jag hade velat se en mer positiv utveckling. Men det är ingen ”quick fix”, det är ett ständigt arbete med att göra förbättringar för att nå ett bättre resultat. Vi tittar mycket på vad andra kommuner gör, som Vårgårda som är bäst i rankingen, men också på andra kommuner i Stockholmsregionen, som Nacka och Solna och försöker ta inspiration, säger han.
I Stockholms stads näringslivspolicy, som klubbades 2020, är målet att Stockholm ska ha landets bästa företagsklimat 2025.
Hur långt ifrån det målet är ni enligt dig?
– Vi är en bra bit från att nå det målet, men staden jobbar fokuserat med olika initiativ för att bli ännu bättre och vassare, svarar Staffan Ingvarsson.
Kommer satsa på att stärka dialogen
I näringslivspolicyn pekas fyra fokusområden ut: att stimulera tillväxt och företagande, att förbättra servicen och myndighetsutövningen, att skapa mer attraktiva miljöer och ökad framkomlighet samt att öka tillgången till arbetskraft och rätt kompetens.
Enligt Staffan Ingvarsson kommer den nya näringslivspolicyn, som just nu håller på att tas fram, ytterligare fördjupa sig i dessa områden, samt tydliggöra ansvaret i hela kommunorganisationen.
– Det är centralt att Stockholm stad taktar åt samma håll när det gäller näringslivsarbetet. Jag tycker att vi gradvis blir bättre på det, men vi har en fortsatt resa att göra för att öka förståelsen och betydelsen av ett gott näringslivsklimat i hela den kommunala organisationen, säger han.
”När Taylor Swift har en konsert i Stockholm gynnar det också den lokala korvkiosken”
En av delarna som Staffan Ingvarsson vill fokusera på kommande år är att stärka dialogen till kommunens företag. I Lokalt företagsklimat hamnar Stockholm på plats 253 i den parametern.
– Jag tror att nyckeln till ett bättre företagsklimat är att man förstår varandras förutsättningar. Vi jobbar därför nu med att ta fram en modell för att kunna föra dialog på ett mer strukturerat sätt, säger han.
Ett exempel är stadsdelsbesök, där Stockholm Business Region och kommunen genomfört ett hundratals företagsträffar i bland annat Kista och Tensta, och kommer genomföra ytterligare i höst i Farsta, för att kunna fånga upp lokala frågor.
– Vi behöver bli bättre på de fysiska mötena för att kunna bygga en bredare kompetens. Men vi behöver också satsa mer på digitala plattformar för att täcka in alla behov. Vi kommer aldrig kunna träffa alla företag i Stockholm under ett år, som man kan i en liten kommun, säger han.
Balansen mellan globala och lokala företag
Staffan Ingvarsson betonar också vikten av att fortsätta jobba för att locka ett internationellt näringsliv. Till exempel genom samarbeten med universitet för att kunna erbjuda kompetens, jobba med regelförenklingar i samband med etableringar, och att satsningar görs på infrastruktur och Arlanda.
– Stockholm är beroende av ett internationellt näringsliv. Vi konkurrerar i första hand med Berlin, London, Amsterdam och Paris. Vi måste ha ambitionen att vara världsledande både som nation och som huvudstad i Sverige, säger han.
Hur svårt är det att både kunna ge bra förutsättningar till ett globalt företag, men också för någon som vill starta en korvkiosk?
– Det är en utmaning, men vi måste hela tiden jobba med båda perspektiven. Ett lokalt företagsklimat är en fundamental förutsättning för att även kunna locka internationella företag, och vice versa. De är en del av samma ekosystem. Att Ericsson har rätt förutsättningar att växa är centralt även för den lokala hotell- och restaurangbranschen. Vi jobbade väldigt målmedvetet med våra evenemangsarrangörer för att få hit Taylor Swift, och när hon har en konsert i Stockholm gynnar det också den lokala korvkiosken, säger han och fortsätter:
– När vi hjälpte Astra och Södertälje kommun att möjliggöra deras expansion genom att bland annat skapa förutsättningar för rätt yrkesutbildningar stärker det Stockholmsregionens globala position, det ger positiv utveckling i Södertälje och det skapar jobb i hela södra Stockholm. Det globala och det lokala hänger ihop, avslutar Staffan Ingvarsson.