KRIGET I UKRAINA
Business Sweden: Därför borde svenska bolag satsa i Ukraina – trots kriget
Svenska företag kommer att vara avgörande för att hjälpa Ukraina att resa sig efter kriget. Men det finns goda skäl att etablera sig i landet redan nu, menar Business Swedens vd Jan Larsson. ”Det finns enorma möjligheter för svenska företag”, säger han till TN.
I maj 2023 fick Business Sweden i uppdrag av regeringen att öppna ett kontor i Kiev. Det har sedan dess byggts ut och i dag består personalstyrkan av sex medarbetare, varav en är handelssekreterare.
Business Sweden har etablerat ett kontor i Kiev på uppdrag av regeringen.
Jan Larsson, vd för Business Sweden, ser stort intresse från svenska företag för att bidra i Ukraina.
Svenska giganter som SKF, Epiroc, och H&M har redan verksamhet i landet.
Etablering i Ukraina anses vara strategiskt fördelaktig inför framtida återuppbyggnad.
Larsson hoppas att svenska företag bidrar till ett starkare och modernare Ukraina i framtiden.
Stort intresse för att hjälpa till
Deras uppgift är bland annat att arrangera delegationsresor till Ukraina, nätverka med de företag som är på plats och att kartlägga vad som kommer att behövas för att bygga upp landet igen.
– Det finns ett väldigt intresse från svenska företag för att bidra nu under krigstiden för att man förstår hur viktig ekonomin är för ett land som är i krig. Många svenska företag har stannat kvar eller till och med utvecklat en del verksamhet, eller köper insatsvaror från Ukraina för att hjälpa till, säger Jan Larsson, vd för Business Sweden.
– Och sen finns det naturligtvis också ett stort intresse för att etablera en närvaro för att kunna finnas på plats den dag det blir fred och Ukraina måste återuppbyggas. Det är en enorm förstörelse i det landet och det finns enorma möjligheter för svenska företag att när landet ska byggas upp vara med och forma ett nytt och bättre Ukraina än det som var innan kriget.
Alla företag som är intresserade av att vara med och stötta Ukraina är varmt välkomna att höra av sig, meddelar Jan Larsson. Det kan både handla om att hitta samarbeten med ukrainska leverantörer eller andra företag, och att komma till Ukraina och sälja saker som landet efterfrågar.
– De här affärsmässiga förbindelserna är nästan det viktigaste för Ukraina. Det är de som skapar jobb nu, det är de som gör att man har en ekonomi som gör det uthärdligt att bo och leva i Ukraina just nu. Och det är de som gör att man kan understödja dem som försvarar landet.
”Det finns alla möjligheter att etablera både affärskontakter och sälja saker i ett Ukraina som fortfarande har en stor civil aktivitet vid sidan av det som händer vid fronten.”
Bland de svenska företag som redan finns i Ukraina märks giganter som SKF, Lantmännen, Epiroc, Ericsson, H&M, Medicover, AstraZeneca – som alla har fler än hundra medarbetare på plats i landet.
Jan Larsson nämner även Volvo och Scania, som bland annat har bidragit med att utbilda kvinnor till lastbilschaufförer eftersom männen är vid fronten.
– Och de gör bättre affärer och säljer fler lastbilar nu än de någonsin har gjort. Så det finns också en bra affärsmöjlighet för företag som vågar och vill. Naturligtvis med lite högre risk, naturligtvis med de utmaningar som finns. Men det finns alla möjligheter att etablera både affärskontakter och sälja saker i ett Ukraina som fortfarande har en stor civil aktivitet vid sidan av det som händer vid fronten.
Vad har varit den största utmaningen i Ukraina för er hittills?
– För oss så har den stora utmaningen naturligtvis varit att etablera oss i ett land som är lite under belägring och att hitta kontor och lokalanställda. Men nu har vi ett kontor med sex medarbetare och det fungerar väldigt bra så det går att komma över den typen av praktiska utmaningar.
Kan bli kallade till fronten
Det finns dock även utmaningar som är väldigt specifika för ett land som är i krig. Jan Larsson berättar att medarbetare kan bli kallade till fronten och att de som arbetar på Business Swedens kontor har fått tillbringa nätterna i skyddsrum när larmet gått.
– Så det är klart att det finns en komplikation i det. Och sen finns det fortfarande en del byråkrati kopplat till att etablera sig. Men det är ju därför vi finns där, för att hjälpa svenska företag i det.
Hur upplever ni att intresset från det svenska näringslivet har varit?
– Det har funnits ett stort intresse och många frågor men det är kanske fortfarande så att många företag drar sig för att verkligen etablera sig och jag är faktiskt inte riktigt säker på varför. För som sagt, det finns både goda möjligheter att etablera sig i landet, det finns stora affärsmöjligheter redan nu.
– Och den enorma återuppbyggnad som kommer att ske, det är klart att den till stor del kommer att styras av ukrainska myndigheter och då kommer de företag som har etablerat sig tidigt att ha ett försteg, det är jag helt övertygad om. Så det kan finnas en strategisk poäng i att etablera sig i Ukraina redan nu.
Hur ser du på risken att det uppfattas som osäkert att etablera sig i ett land som ändå är i krig? Många kanske tänker att det är bättre att hålla sig på avstånd.
– Jo, så tror jag absolut att man tänker. Men man kan ju för den sakens skull köpa delar av sina råvaror från en ukrainsk leverantör. Visserligen har man kanske inte samma trygghet i leveranserna varje vecka men man kanske ändå kan tycka att det finns en poäng i att ha den kontakten.
”De behöver varor från Sverige, de behöver arbete och de behöver kunna producera saker som kan köpas av länder som Sverige.”
Det kan vara svårt att mentalt förstå hur ett land både kan vara i nyheterna varje dag på grund av kriget, samtidigt som många i landet lever ett vardagligt liv, menar Jan Larsson. Hans tips till svenska företag är att tänka att det går att ta ganska kontrollerade risker just nu för att positionera sig på ett gynnsamt sätt inför framtida stora affärsmöjligheter.
– Det är massor av människor som bor i Ukraina som måste leva sina liv varenda dag. De behöver varor från Sverige, de behöver arbete och de behöver kunna producera saker som kan köpas av länder som Sverige.
Vad hoppas du att er närvaro i Ukraina ska leda till på sikt?
– Jag hoppas att den ska bidra till att Ukraina nu blir starkare i sitt motstånd mot den ryska invasionen och jag hoppas att den i förlängningen ska leda till att många svenska företag kan vara med och bygga ett så modernt, innovativt Ukraina som det någonsin är möjligt när freden väl är på plats.