DET SVENSKA NATOMEDLEMSKAPET

Experten: Så ökar Nato möjligheterna för näringslivet

Johan Sjöberg, ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, vittnar om ett stort intresse för organisationens säkerhetsutbildningar. Bild: Mostphotos, Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

”Nu har vi en långsiktighet och ett kvitto på vad vi tycker är viktigt att prioritera som land”, säger Johan Sjöberg, ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, till Dagens industri.

Det svenska medlemskapet i Nato ställer ökade krav på näringslivet att öka sin resiliens. Men samtidigt innebär det nya affärsmöjligheter, både för försvarsindustrin och för helt andra branscher.

Det menar Johan Sjöberg, ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv.

– Jag tror att det här gagnar all näringsverksamhet i och med att vi nu har långsiktighet och ett kvitto på vad vi tycker är viktigt att prioritera som land. Företag inom försvarsindustrin är de mest självklara, men också företag inom transport, energi och livsmedel och andra som har en samhällsviktig verksamhet kommer att gynnas, säger han till Di.

Sedan drygt ett år tillbaka har Svenskt Näringsliv anordnat återkommande säkerhetskonferenser runt om i landet i syfte att förbereda svenska företag för att de ska kunna fortsätta att vara robusta och konkurrenskraftiga i framtiden.

DI: Svenskt Näringsliv preppar företag för Natoaffärer