FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Näringslivets oro när flygturer försvinner: ”Klart att det ställer till det”

När BRA blir underleverantör till SAS samlas inrikestrafiken i Stockholm till Arlanda. Bild: JONAS EKSTRÖMER

När BRA börjar flyga för SAS efter årsskiftet får flera svenska städer en kraftig nedgång i antal flygturer till och från Stockholm, visar en kartläggning som Dagens industri har gjort.

Efter årsskiftet kommer antalet flygavgångar från Stockholm till andra svenska städer minska med i snitt 22,3 procent, visar Di:s kartläggning. Tidningen konstaterar att av de flygplatser som trafikeras av SAS och BRA kommer endast Sälen och Luleå att få fler avgångar i början av 2025, medan övriga får färre flygturer jämfört med i dag.

Utvecklingen med färre avgångar oroar flera företag. Ett av dem är skogskoncernen SCA, som har sitt huvudkontor i Sundsvall.

– Det är klart att det här ställer till det för oss, säger Anders Edholm, hållbarhets- och kommunikationsdirektör, till Di.

Di: Skrotade flygturer får jättarna att gå i taket