FLYGBRANSCHENS FRAMTID
”Flygets framtid ser ännu ljusare ut än dess strålande historia”
Nästa gång du sätter dig på ett flygplan, tänk då på att du redan använder ett av de mest effektiva och banbrytande trafikslagen vi har, skriver Fredrik Kämpfe på Transportföretagen Flyg.
Tänk om det fanns ett trafikslag som inte behövde följa några fasta vägar eller spår? Ett som kunde ta dig direkt från en plats till en annan, oavsett avstånd, raka vägen, utan omvägar?
Ett trafikslag som bara krävde några kilometer asfalt för att nå hela världen?
Tänk om infrastrukturen för detta trafikslag nästan helt finansierades av passagerarna själva, via biljetten, så att bara en bråkdel av statens infrastrukturbudget gick till dess byggnation, underhåll och utveckling?
Tänk om detta trafikslag, med denna minimala och egenfinansierade infrastruktur, kunde transportera hundratals passagerare och tonvis med gods tusentals kilometer – på bara några timmar? Och tänk om det var så kostnadseffektivt att fler människor än någonsin kunde använda det – att det faktiskt demokratiserade resandet?
”Tänk om detta trafikslag dessutom hade världens strängaste säkerhetsregler.”
Tänk om detta trafikslag kunde binda samman kulturer över hela världen? Skapa möjligheter för människor från olika länder och bakgrunder att mötas, förstå varandra, och dela kunskap och idéer? Tänk om det möjliggjorde global handel, stärkte ekonomiska band mellan nationer, och till och med bidrog till fred genom att öppna dörrar för global dialog och samarbete?
Tänk om detta trafikslag dessutom hade världens strängaste säkerhetsregler, följde globala standarder och hade ett så robust säkerhetssystem att vi knappt behövde oroa oss för olyckor eller angrepp? Vad om det till och med var ett av de tryggaste sätten att resa på?
Tänk om detta trafikslag erbjöd en smidig, sömlös resa från punkt A till B, utan krångel eller hinder? Tänk om du kunde resa med en biljett för hela sträckan, där du transporterades globalt av olika aktörer och nationaliteter utan några bekymmer? Och tänk om du dessutom blev kompenserad för förseningar och inställda flyg med summor som ibland överstiger biljettpriset, samtidigt som du alltid garanterades komma fram till din destination, och dessutom blev erbjuden mat och boende vid längre förseningar – utan att ens behöva påminna om det?
”Tänk om detta trafikslag redan nu kunde köra på biobränsle och reducera koldioxidutsläppen med 80 procent.”
Tänk om det här trafikslaget dessutom lämnade minimala fotavtryck i naturen? Utan att skapa barriärer som skar genom landskap och hindrade djurlivet. Som lämnar naturen i fred, låter skogarna växa, marken vara och djuren vandra fritt utan störningar?
Och tänk om detta trafikslag redan omfattades av en klimatplan för hela EU, med målet att minska sina utsläpp till netto-noll 2050? Och om det dessutom fanns en global plan för samma sak? Tänk om detta trafikslag redan nu kunde köra på biobränsle och reducera koldioxidutsläppen med 80 procent, med siktet inställt på att bli helt fossilfritt inom en generation? Och tänk om framtiden lovade ännu mer – som regionala resor med tysta, eldrivna farkoster och längre distanser med vätgas, allt med minimala utsläpp?
”Trafikslaget finns redan.”
Det låter som science fiction, eller hur? Men här kommer det bästa: Trafikslaget finns redan. Det heter flyget.
Flyget har länge varit en pionjär, och det har förändrat och krympt världen för gott. Det binder samman människor, kulturer och ekonomier på ett sätt som inget annat trafikslag kan. Naturligtvis i samverkan med andra trafikslag, men ändå. Flyget gör att vi kan nå platser långt borta på bara några timmar och ger oss friheten att resa och upptäcka världen. Och medan vi drar nytta av fördelarna, arbetar flygindustrin ständigt med att bli ännu bättre – med hållbara bränslen, elektrifiering och innovation för att framtidens flygresor ska bli ännu effektivare, bekvämare och mer klimatvänliga.
Så nästa gång du sätter dig på ett flygplan, tänk då på att du redan använder ett av de mest effektiva och banbrytande trafikslagen vi har – och att dess framtid ser ännu ljusare ut än dess strålande historia.
Om krönikören
Fredrik Kämpfe är branschchef på Transportföretagen Flyg.