KLIMATOMSTÄLLNINGEN
Svensk klimatteknik får uttjänta däck att rulla igen – ”Efterfrågan är väldigt stor”
Däcktillverkarna kämpar mot klockan för att kunna leva upp till ökade miljökrav. Då har ett svenskt företag, som återvinner däck på ett nytt och effektivt sätt, blivit hett på världsmarknaden. ”Intresset är enormt”, säger vd Fredrik Emilson till TN.
Men i dagsläget har däcktillverkarna generellt få alternativa lösningar och svårt att få tag fossilfria eller återvunna material.
För att möta den kraftigt ökade efterfrågan gör svenska Scandinavian Enviro Systems nu en storsatsning för att med sin teknologi bidra till en ”cirkulär lösning på ett gigantiskt miljöproblem”, enligt företagets vd Fredrik Emilson.
– Vi tar hand om uttjänta däck som i sig är ett miljöproblem, samtidigt som vi förser däcktillverkare, gummiindustri och oljeindustri med förnyelsebar råvara så att de kan ställa om och leverera på sina åtaganden kring hållbarhet, säger han till TN.
Effektiva processer
Företaget återvinner olja, kimrök och stål ur uttjänta däck som sedan kan användas vid tillverkning av nya däck. Tekniken gör att nästan 100 procent av däcket återvinns.
Grunden i tekniken är en pyrolysprocess där uttjänta däck hettas upp i en reaktor i en syrefattig miljö. Genom processen omvandlas omkring hälften av däckmaterialet till olja, varav hälften är förnyelsebar och hälften återvunnen fossil olja. Oljan kan användas inom flera industrier och applikationer, bland annat för att framställa förnyelsebara bränslen, specialoljor, vaxer och platsråvara.
30–35 procent blir till kimrök, ett finkornigt svart pigment som är en central komponent vid tillverkning av däck. 15 procent blir stål och resten blir gas.
Enviros teknik bygger på att uttjänta däck processas sats för sats, till skillnad från konkurrenterna som har en mer kontinuerlig pyrolysprocess. Därmed kan Enviro kontrollera och styra förloppet effektivare och återvinna nästan hela däcket, enligt Fredrik Emilson.
– Vi är en av få aktörer som får ut både högkvalitativ kimrök och olja. Däckproducenter är framför allt ute efter kimrök eftersom det är så viktigt för dem. Kimrök används som bindemedel och uv-skydd. Utan det skulle ett däck i princip bara rulla ett tiotal mil innan det gick sönder, säger han.
Stor efterfrågan
Varje år tillkommer det omkring 25 miljoner ton uttjänta däck i världen. Merparten går till cementindustrin som eldar upp dem för att utvinna energi och för att få in stål i sin process. En del av däcken deponeras också och en del granuleras och används som fyllnadsmaterial vid bland annat vägbyggen.
EU är på gång med nya utsläppskrav på däck men exakt var gränsvärdena landar är inte bestämt än. Men däcktillverkarna har redan ambitiösa omställningsplaner. Michelin och Bridgestone har satt som mål att 40 procent av däcken ska vara tillverkade av förnybar eller återvunnen råvara år 2030. Till år 2050 ska det vara 100 procent.
– Efterfrågan är väldigt stor. 2030 uppskattar Michelin och Bridgestone att den årliga efterfrågan på återvunnen kimrök uppgår till en miljon ton. Ett ton återvunna däck ger runt 350 kilo kimrök, så det behöver återvinnas en väldig massa däck för att nå upp till deras behov.
Bildar joint venture
Fredrik Emilson känner inte igen sig i kritiken som går ut på att den gröna omställningen skulle ha kommit av sig, men konstaterar samtidigt att Enviro inte underskattar utmaningen i att skala upp kapaciteten så snabbt.
– Här har vi en stor fördel av att ha drivit en fabrik baserad på vår teknik sedan 2012, Åsensbruk. Från den har vi sedan 2016 löpande levererat material till bland annat Volvo, Nokian Tyres och Michelin. Så när vi nu bygger vår första fullskaliga fabrik i Uddevalla med samma teknik vet vi att det fungerar, säger han.
Alla tillstånd är klara för Uddevallafabriken och bygget började i februari i år. Produktionen väntas starta under 2025 och då med en nästan tiodubblad kapacitet jämfört med anläggningen i Åsensbruk.
Uddevallafabriken har redan en bekräftad orderbok på två miljarder kronor. Det handlar om att under 5–10 år leverera fossilfri olja till Preem och det tyska oljebolaget H&R samt att leverera kimrök till Michelin och Nokian Tyres.
Fabriken kommer framöver att ägas och drivas av Infiniteria, ett joint venture-bolag som Enviro har bildat tillsammans med den franska infrastrukturinvesteraren Antin Infrastructure Partners som blir majoritetsägare, och av Michelin som blir minoritetsägare. Enviro kommer också att vara delägare i Infiniteria och tillhandahålla och utveckla den tekniska plattformen.
Siktet är inställt på en kraftig expansion i Europa.
– Tillsammans har vi kapital, kunder och teknik – fokuserade resurser för att bygga upp den europeiska marknaden.
”För att möta visionen om processa en miljon ton däck per år måste vi bygga en massa fabriker.”
Eftersom däcktillverkarna behöver stora volymer snabbt av de material som Enviro producerar måste kapaciteten i Europa byggas ut fort, enligt Fredrik Emilson. Och för att finnas nära råvaror, det vill säga uttjänta däck, kunder och god logistik är beslutet att bygga många fabriker i stället för ett fåtal stora.
För att klara en så snabb utbyggnad har en färdigdefinierad standard med Uddevalla som mönsterfabrik tagits fram. Den beskriver hur fabrikerna ska byggas och utrustas, och hur produktionsprocessen ska gå till.
– Det ska även underlätta att bygga många fabriker parallellt. För att möta visionen om processa en miljon ton däck per år måste vi bygga en massa fabriker. Fullt utbyggt ska nätverket av fabriker i Europa kunna leverera 350 000 ton kimrök, vilket är en tredjedel av vad däckindustrin uppskattar sitt behov till, säger Fredrik Emilson.
Den största risken som han ser är om tempot inte går att hålla.
– Det är en utmaning att bygga och driftsätta så många anläggningar på kort tid. Framför allt finns det en osäkerhet kring tillstånden. Det styr vi inte över själva och det krävs mycket myndighetsarbete för att få tillstånd på plats.
Vidare ut i världen
Nästa steg för Enviro blir att rulla ut samma koncept utanför Europa, något som företaget redan har börjat titta på, konstaterar Fredrik Emilson.
– Tajmingmässigt tror vi att det blir perfekt och vi har redan påbörjat dialog med ett par möjliga partner utanför Europa. Intresset för vår pyrolysteknologi och för den här partnerskapsmodellen är enormt även i andra geografier, vilket är jättespännande.