DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Östhammar vill skapa Rättviksmodellen 4.0 – ”Vi har en enorm kulturresa att göra”
Östhammars kommun har genomgående dåliga betyg när det gäller kommunens service och bemötande gentemot företagen. Det vill kommuntoppen Fabian Sjöberg (M) ändra på. ”Vi måste börja hjälpa företagen att göra rätt, inte agera domstol”, säger han till TN.
Östhammars kommun har bland de sämre betygen i landet när det gäller service och bemötande vid företagsärenden, enligt rankingen Lokalt företagsklimat. Trots att kommunen klättrade 13 placeringar från 2023 hamnade de 2024 på en osmickrande 275:e plats i kategorin.
Det är något som kommunstyrelsens ordförande Fabian Sjöberg (M) vill råda bot på. Därför lanserar kommunen nu sin egen version av Rättviks-modellen. Modellen växte fram när Rättvik i mitten på 00-talet ville förbättra sin bemötande gentemot näringslivet, och innebar att tillsynsärenden inte längre fakturerades i förskott, oavsett om de sedan genomfördes eller inte. Modellen innebar också att kommunen började jobba med att ge råd och vägledning till företagen i sitt tillstånds- och tillsynsarbete.
Det är något som Östhammar kommer att ta efter, tillsammans med en rad andra åtgärder.
– Vi ser att vi har en lång resa att göra för att förbättra företagsklimatet. Vi behöver en ny modell för hur vi ser på vårt myndighetsutövande och vår service som kommun till företagen. Målet är att Östhammarsmodellen ska bli Rättviksmodellen 4.0, säger Fabian Sjöberg.
Han berättar att många företag i kommunen upplever att de får bättre service i andra kommuner som de också är verksamma i.
– Målet är att det ska vara precis tvärtom. Att alla företag som bedriver verksamhet i Östhammar kommun ska kunna peka på Östhammar och säga att det är där som man får bäst service, säger han.
”Enorm kulturresa att göra”
Planen är att, med hjälp av konsultföretaget Tillväxt och tillsyn, förändra kulturen i hela organisationen. Fabian Sjöberg beskriver en situation idag där kommunen lätt hamnar i brevväxling med lokala företag, i stället för att träffas fysiskt eller höras på telefon.
– Vi har en enorm kulturresa att göra. Vi måste börja hjälpa företagen att göra rätt, inte agera domstol. En målsättning i det här är att ingen företagare ska gå in och hämta in posten en morgon och blir chockad över att hitta ett viteshot eller åtgärdskrav, utan att först ha fått ett samtal från kommunen, säger Fabian Sjöberg.
Han berättar att de politiska målen för Östhammar är supertydliga: kommunen ska arbeta serviceinriktat och bli en företagarkommun. Nu handlar det om att få med alla på det tåget.
– Vi måste få det lika tydligt att alla som jobbar i Östhammars kommun, oavsett om du arbetar inom skola, myndighet eller något annat, är en representant för kommunen. Då gäller det att alla i sina yrkesutövanden verkligen representerar den kommunen som vi vill vara, avslutar han.