SVERIGES ENTREPRENÖRER
Avslöjar: Så tog sig Malmös startup-scen till Europatoppen – ”All time high”
Inkubatorn Minc har under sina drygt 20 år varit startplatsen för hundratals bolag, varav vissa blivit så framgångsrika att de senare förvärvats av giganter som Apple och Meta. I en exklusiv intervju ger Mincs vd Daniel Persson sin bild av framtiden för svenska startup-företag. ”Jag hade gärna sett att folk vågade tänka lite större”, säger han.
Malmö har historiskt sett varit en industristad, så när det på 90-talet blev tydligt att industrin var på väg bort insåg staden att tomrummet behövde fyllas med någonting annat. Med ambitionen att etablera en ny typ av näringsliv sjösatte staden Minc, eller Malmö inkubator som namnet egentligen är en förkortning av.
Malmö har genomgått en transformation från industristad till kreativt nav.
Minc, etablerad 2002, har stöttat hundratals entreprenörer i Malmö.
Inkubatorn fokuserar på kreativitet, innovation och teknikdrivna företag.
VD Daniel Persson framhåller Sveriges fördelar men önskar fler lättnader för entreprenörer.
Minc rankades nyligen av Financial Times som en av Europas toppinkubatorer.
Den nya inkubatorn slog upp portarna 2002 och har sedan dess hjälpt hundratals entreprenörer att förverkliga sina idéer och att få sina företag att växa.
– Man behövde hitta någonting som kunde driva på omställningen till att bli en mer kreativ och tjänsteproducerande stad. Givet att Malmö på den tiden inte hade något universitet så insåg man att det inte är från forskningen som mycket av nyföretagandet och den typen av idéer kommer att komma, utan man förstod att vi behöver göra något annat, berättar Daniel Persson, vd på Minc, för Tidningen Näringslivet.
Så i stället för att starta en ”Science Park”, som brukar avse platser där forskning, samhälle och näringsliv kan träffas för att utbyta erfarenheter och lägga grunden för nya bolag, blev det alltså en inkubator. Vilket enligt Daniel Persson i och för sig är ungefär samma sak, fast mer kopplat till ”kreativa människor som vill starta nya verksamheter”.
– Vi ska vara en plats dit entreprenörer kan komma och få hjälpen de behöver. Man kan få rådgivning från affärscoacherna på Minc och träffa likasinnade, om man uttrycker det enkelt. Men vi förmedlar också tillgång till riskvilligt kapital. För det behövs ju ändå kapital i någon utsträckning för att kunna få en uthållighet i att testa om en affärsidé är bärkraftig eller inte. Och den sista biten handlar om att vara en mötesplats, och helt enkelt en plats där entreprenörer kan få ett tak över huvudet.
Såldes till Meta och Apple
Många av de entreprenörer och bolag som har varit en del av Mincs resa har blivit framgångsrika inom sina respektive branscher och Daniel Persson har svårt att peka ut endast ett fåtal solklara vinnare. Ska man utgå från vem som haft den bästa idén eller vilket bolag som har haft bäst tillväxt? funderar han.
Men det finns ändå några företag som han menar sticker ut lite extra. Ett av dem är Polar Rose, vars teknik för ansiktsigenkänning i dag används av Apple, som så småningom köpte det Malmöbaserade företaget. En av grundarna till Polar Rose, Jan Erik Solem, ligger även bakom karttjänstföretaget Mapillary, som tog sina första steg på Minc och senare förvärvades av Facebook. I dag bygger mycket av Metas kartdata på den teknologi som Mapillary tog fram.
Tre olika program
Minc välkomnar alla entreprenörer så länge deras idéer är innovations- eller teknikdrivna och deras företag är någorlunda skalbara. Via inkubatorn kan de ta del av olika program, som är framtagna utifrån vilka behov entreprenören och företaget har, det vill säga hur långt bolaget har kommit i sin utveckling.
Det första programmet heter Sprint, och vänder sig till personer som har en idé som de skulle vilja förverkliga. På den nivån handlar det om att identifiera ett affärsupplägg och en målgrupp och över huvud taget få en bild av hur gångbar idén är på marknaden. Efter sprintprogrammet följer inkubatorsprogrammet, som fungerar som ett slags växthus för idéer som marknaden har visat intresse för. I det läget handlar Mincs insatser om att hjälpa entreprenören att ta nästa steg i sina bolagsresa. Då kan det till exempel handla om att identifiera vilken kompetens som behövs i företaget och ifall bolaget behöver ta in kapital.
– Så i inkubatorprogrammet är företaget fortfarande inte i kommersialisering. Du säljer ingenting och har inte lanserat produkten på marknaden än. Utan det är sådant som vi hjälper dig att förstå, vilken är strategin för att så snabbt som möjligt bygga någonting som är ganska enkelt men som ändå funkar och visar på att jo, det var ungefär det här marknaden ville ha.
”Att det så att säga är någon förutom mamma som säger att den här idén verkar vara jävligt bra.”
I inkubatorn kan bolag vara i max tre år. För om det är något Daniel Persson varnar för så är det att arbeta för länge med en idé utan att faktiskt testa den mot marknaden.
– Jag tror att vi är många som är bekanta med de här – slarvigt uttryckt – ”Oppfinnar-Jocke”-personligheterna som har lagt tid på att utveckla en produkt och sen visar det sig att det inte var någon som ville köpa den. Och det är synd när det blir så, på så många olika sätt. Så vi försöker bygga en utvecklingsprocess där man ska förstå om man har uppfyllt villkoren. Att det så att säga är någon förutom mamma som säger att den här idén verkar vara jävligt bra.
Oundvikligt med utmaningar
Det tredje och sista programmet handlar om att accelerera företaget och få det att växa, till exempel genom coachning och hjälp med att hitta riskkapital. Många företag väljer också att hyra in sig i Mincs lokaler i Malmö där de förutom kontorsyta också får tillgång till nätverk och samarbete med andra entreprenörer.
Vilket kan vara välbehövligt, med tanke på att problemen ”knappt har börjat” när startupföretaget väl har etablerats och börjat växa så smått, menar Daniel Persson.
Efter inledande framgångar uppstår nästan oundvikligen utmaningar i form av problem med produkten, försäljning som inte stiger så fort som man hade hoppats på, investerare som får kalla fötter eller växtvärk i form av att gå från ett litet bolag där alla kan springa på vilka bollar de vill till att plötsligt behöva arbeta mer organiserat. För att nämna några exempel.
– Vi kommer in i en ganska tidig fas av bolagens utveckling. Men vi kan i alla fall hjälpa dem att förstå att det här kommer att påverka dem på ett eller annat sätt. Så ha inte för höga ambitioner, var inte för kaxig. Eller, du ska vara kaxig men du ska inte göra något som är orealistiskt.
”Finns helt klart fallgropar att undvika”
Så vad är typisk orealistiskt? Daniel Persson menar att många entreprenörer ser framför sig den berömda tillväxtkurvan som har formen av en hockeyklubba. Den visar en utveckling där det inte händer någonting de första åren varpå försäljningen plötsligt ska explodera och öka med tusentals procent på ett och samma år för då kommer marknaden underförstått ha mognat och fått upp ögonen för vilken produkt det nu kan handla om.
– Det finns väldigt, väldigt, väldigt få bolag där det ser ut på det sättet. Så man kanske ska vara väldigt ödmjuk inför att om man kan dubbla sin omsättning år för år för år och göra det i fem år, då har man gjort någonting fantastiskt. Så det finns helt klart olika fallgropar som man kan undvika.
Tidningen Näringslivet har i en rad artiklar beskrivit hur Sverige på flera områden har halkat efter i internationell jämförelse när det kommer till att erbjuda lättnader för startup-företag. Medan andra länder har startup-visum, skattelättnader och stöd för patentansökningar, lyser liknande incitament med sin frånvaro i Sverige.
En situation som Daniel Persson är väl medveten om vid det här laget.
– Vi kanske glömmer att systematiskt göra omvärldsanalyser och fundera på den bilden vi har av Sverige som ett väldigt innovativt framgångsland. Stämmer det fortfarande och skapar vi de rätta incitamenten för att attrahera talang? Jag är helt enig med att man investerar ganska mycket mer i att underlätta för entreprenörer i andra länder och att man gör det i mycket större utsträckning än vad vi gör. Så det har blivit någon slags intern konkurrens om vi pratar om EU som en inre marknad där olika länder sätter upp olika typer av lukrativa regelverk. Och det är klart att det drabbar oss.
”Om entreprenörerna väljer land utifrån var det är så enkla regler som möjligt, ja då vet jag inte hur jobbigt det kommer bli för dem när de ska ge sig ut i vida världen och försöka sälja och lansera sina produkter på en marknad.”
Daniel Persson hade till exempel gärna sett lättnader som gör det billigare att anställa exempelvis genom att arbetsgivaravgiften togs bort för vissa typer av bolag. Samtidigt varnar han för att ge en alltför negativ bild av den svenska startup-scenen. Det finns väldigt mycket som är bra i Sverige också, poängterar han.
– Är det någonting som behöver lyftas fram i de här sammanhangen så är det ju ändå den här livskvaliteten och egentligen hela välfärdssamhället. Ja, det är skitjobbigt att starta ett bolag. Det ska man ha klart för sig oavsett vilka incitament som skapar förutsättningar för det eller inte. Men Sverige är också ett land som är jämlikt, det finns barnomsorg, det finns skola, allt det där som vi bara tar för givet.
– Man kan lite raljant säga att om entreprenörerna väljer land utifrån var det är så enkla regler som möjligt, ja då vet jag inte hur jobbigt det kommer bli för dem när de ska ge sig ut i vida världen och försöka sälja och lansera sina produkter på en marknad. Vi ska givetvis göra saker och ting bättre, det är inte det jag säger. Men jag hade gärna sett att folk generellt vågade tänka lite högre, lite större.
Rådet: Var mer som Zlatan
Daniel Persson hänvisar till fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic, som han menar har gjort mycket för både idrotten och för Sverige som land. Framför allt har han krossat glastaket, engagerat och vågat kliva fram och ha ett självförtroende på ett sätt som är långt ifrån svensk praxis, menar han.
– Vi är lite Jante. ”Inte ska väl jag säga att jag ska bli bäst i världen på det här”. Jo, det är precis den drivkraften som behövs. Vi behöver fler som vågar sticka ut hakan. Och det är väl någonting som vi har visat, tror jag, i det här ekosystemet på Minc. Att det finns så otroligt många krafter som verkar för att just du ska lyckas. Kan vi bara tillvarata det så tror jag att vi har en ganska ljus framtid givet alla möjligheter som finns eftersom omvärlden är i ständig förändring.
”Vi borde jobba mer med att bryta stigmat kring att säga att den här idén tror jag inte på längre så nu ska jag ta den kunskapen jag har och lägga in den i en ny idé. För det är just där magin kan uppstå.”
Enligt Daniel Persson visar forskning att de mest framgångsrika entreprenörerna typiskt sett är i åldern 40–50 år och inne på sitt fjärde eller femte bolag. Att veta när det är dags att avsluta ett projekt och våga se misslyckanden som erfarenheter, är alltså avgörande för att få en positiv utveckling.
– Det är ungefär som att spela fotboll eller träna eller vad som helst, du kanske behöver göra det ett antal gånger för att lära dig misstagen och bli bättre på det. Bara för att man misslyckas första gången så betyder inte det att man är en dålig entreprenör.
– Så tillbaka till det här med ”Oppfinnar-Jocke”. Lägg inte för mycket tid på ditt första bolag om du märker att det är tufft och motigt. Vi borde jobba mer med att bryta stigmat kring att säga att den här idén tror jag inte på längre så nu ska jag ta den kunskapen jag har och lägga in den i en ny idé. För det är just där magin kan uppstå.
2024 utsågs Minc av tidningen Financial Times till en av Europas hundra bästa inkubatorer. Tävlingen byggde på att alumnibolagen från Minc fick ranka och motivera med omdömen vilka senare låg till grund för utnämningen.
”En skånsk mentalitet”
Daniel Perssons egen tes är att många röstade på Minc eftersom företaget är oberoende och därmed kan kosta på sig att komma med råd som kanske inte alltid tas emot med öppna armar. Men också på den unika kultur och energi som han menar finns i inkubatorns lokaler.
– Vi har en samlingsplats där likasinnade kan uttrycka sina åsikter och interagera med varandra och lära sig av varandra. Det är ett stort hus som är ganska öppet och tilltalande. Och det tror jag också är en viktig faktor. Så det är nog en kombination av det och en skånsk eller en Malmö-mentalitet, säger han och förklarar att både Minc och Malmö är tillräckligt små till storleken för att det ska kunna finnas korta och snabba kontaktvägar.
– Vårt community eller vårt affärsnätverk, det är egentligen två, tre kontakter och sen så känner du i princip alla i sektorn. Jämför du det med Stockholm till exempel, där är det lite större distans. Det är ett större nätverk och du kan inte ha den här personliga eller halvpersonliga relationen med alla. Vi gillar att hjälpa varandra. Det finns en väldigt stark stolthet och det man har varit en del av och lärt sig av, det vill man ge tillbaka till.
Lämnar sin tjänst i sommar
Uppdraget som vd för Minc innebär ett tidsbegränsat förordnande över tre år, och eftersom den tiden snart är uppnådd för Daniel Persson meddelade han nyligen att han kommer att lämna sin tjänst i sommar.
Vad han ska göra därefter är än så länge oklart men som entreprenör i grunden – Daniel Persson var till exempel med och drog i gång vårdappen Min Doktor som under hans tid i bolaget gick från fem till flera hundra anställda – är han övertygad om att det väntar fler spännande uppdrag där hans kompetens kan komma till användning.
Vad är du mest stolt över från din tid på Minc?
– Det är att vi i ganska tuffa tider med inflation och oro i omvärlden då förutsättningarna att bli entreprenör kanske inte varit de bästa, ändå sitter här i dag och har en verksamhet som har ”all time high” i antalet bolag i vårt program. Det tycker jag visar att vi gör någonting som folk vill vara en del av. Sen har vi fått de här utmärkelserna vilket också är jättekul och ett kvitto på att vi har gjort rätt och gör bra saker.