DEBATTEN OM OFFENTLIGT SLÖSERI

Regeringen: Miljardrullningen måste upphöra – berätta vad ni gör med pengarna

Slöseriombudsmannen Philip Syrén (till vänster) välkomnar att civilminister Erik Slottner (till höger) agerar mot myndigheternas inköp av profilprodukter och annonsmaterial. Bild: Magnus Liam Karlsson, Henrik Montgomery/TT

Varje år försvinner miljardbelopp i skattepengar på inköp av profilprodukter och annonsmaterial. Nu har regeringen fått nog och kräver att 32 myndigheter redovisar sina inköp. Beskedet välkomnas av Slöseriombudsmannen Philip Syrén. ”Jag hoppas att det här leder till en ordentlig uppläxning”, säger han till TN.

Redovisa hur mycket pengar ni lägger på kommunikationsmaterial och varför. Det kravet riktar regeringen nu mot 32 myndigheter, som har fått i uppdrag att redovisa hur mycket de lägger på kommunikationsmaterial. Mer exakt handlar det om saker som ”framtagande av väskor, märkesnålar med myndighetens namn eller budskap från myndigheten, annonskampanjer eller utgivning av tidningar”, skriver Finansdepartementet i ett pressmeddelande.

– Det är alltid nyttigt att diskutera var skattepengarna gör mest nytta och hur vi kan använda statens resurser på bästa sätt. Regeringen har därför gett flera myndigheter i uppdrag att redovisa kostnader och motiv för sin kommunikation, samt hur det bidragit till förmågan att uppfylla kärnuppgifterna, säger civilminister Erik Slottner (KD) i en kommentar.

”Frågan är hur mycket kommunikation och vilken sorts kommunikation som det är lämpligt att myndigheter ägnar sig åt.”

Tidningen Näringslivet har tidigare kunnat visa hur Sveriges tio största kommuner årligen lägger miljonbelopp på saker som tygkassar, ballonger, reflexer och nyckelringar med kommunens logga på. Och enligt Statskontorets egen kartläggning kan myndigheternas inköp av så kallat påverkansmaterial uppgå till hela 1,5 miljarder kronor om året, enligt regeringen.

Nu slår regeringen fast att ”för att uppnå bästa möjliga medborgarnytta ska all skattefinansierad verksamhet fokusera på kärnuppgifter”.

”Att informera och kommunicera kan vara en naturlig och viktig del av myndigheters verksamhet – men frågan är hur mycket kommunikation och vilken sorts kommunikation som det är lämpligt att myndigheter ägnar sig åt. Det är viktigt att myndigheterna fokuserar på rätt saker och levererar det som medborgarna förväntar sig”, heter det i pressmeddelandet.

”Offentlig sektor ska inte ägna sig åt varumärkesbyggande och överproduktion av kommunikationsmaterial.”

Beskedet välkomnas av Slöseriombudsmannen Philip Syrén vid Skattebetalarnas förening.

– Jag blev väldigt glad när jag såg det. Det känns nästan som att det är jag som har skrivit pressmeddelandet, säger han, och fortsätter:

– Nu har regeringen specifikt riktat in sig på de här myndigheterna men egentligen finns det skäl att granska hela den offentliga sektorn för det läggs väldigt stora summor pengar på det här. Jag kommer i kontakt med det hela tiden. Men det är ändå väldigt välkommet att regeringen faktiskt sätter ner foten.

Han ser särskilt positivt på att de berörda myndigheterna nu måste redovisa inte bara kostnaderna för reklamprodukterna utan även vad de har för motiv till sina inköp.

– Teoretiskt sett är det lätt att rättfärdiga den här typen av kommunikationsinsatser men offentlig sektor ska inte ägna sig åt varumärkesbyggande och överproduktion av kommunikationsmaterial. Jag hoppas att det här leder till en ordentlig uppläxning och på sikt så klart även en förändring, säger Philip Syrén.

De berörda myndigheterna är Konsumentverket, Kammarkollegiet, SCB, Upphandlingsmyndigheten, Allmänna reklamationsnämnden, Meteorologiska institutet, Swedish Space Coopoeration, Statens tjänstepensionsverk, Statskontoret, Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Post- och telestyrelsen samt de 21 länsstyrelserna.

TN har sökt civilminister Erik Slottner för en kommentar.