FLYGBRANSCHENS FRAMTID
Tidöpartierna: Därför kommer vi inte att lägga ner Bromma flygplats
Det finns flera viktiga skäl till att ha kvar Bromma flygplats, men det finns också anledning att se över hur flygplatsen ska finansieras. Det skriver företrädare för Tidöpartierna i ett inlägg på Aftonbladet Debatt.
Sedan årsskiftet står Bromma flygplats i stort sett utan linjetrafik och band andra Stockholms stad vill att flygplatsen läggs ner så snart som möjligt. Någon nedläggning är dock inte aktuell under den nuvarande mandatperioden. Det skriver Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister (KD), Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar (M), Thomas Morell, vice ordförande i trafikutskottet (SD) och Helena Gellerman, ledamot i trafikutskottet (L), i ett inlägg på Aftonbladet Debatt.
Transportbranschen har tidigare lyft frågan om hur Bromma flygplats ska finansieras framöver och de styrande partiernas svar är att det nu ska utredas. De vill också göra en större översyn av det statliga basutbudet av flygplatser, där Bromma ingår.
”Det gäller bland annat tillgänglighet och samhällsviktiga funktioner, inklusive finansiering. Det handlar också om Swedavias uppdrag och förhållandet till de transportpolitiska målen, eventuella beredskapsaspekter, att det affärsmässiga uppdraget behöver klargöras samt om Swedavias förutsättningar att i det korta perspektivet hålla Bromma flygplats i drift och samtidigt kunna fortsätta att stärka Arlandas internationella konkurrenskraft”, skriver de.
Enligt Tidöpartierna används Bromma flygplats i dag bland annat för ambulans- och polisflyg, samt för att säkerställa ett säkert luftrum runt Stockholm. Delar av de verksamheterna uppges inte vara möjliga att flytta till Arlanda.