BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Efter fiaskosiffrorna – så ska tågen hålla tiderna

Bättre järnvägar ska förbättra tågens punktlighet. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Punktligheten för tågtrafiken i Sverige är den sämsta sedan 2010. För att vända trenden krävs bättre järnvägar.

– Det är en långsiktig investering, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområdet trafik på Trafikverket.

Totalt höll 87,2 procent av tågen tidtabellen under 2024, den lägsta noteringen på 15 år.

"Det är en självklar utgångspunkt att både resenärer och transportköpare ska kunna lita på att tågen kommer fram på utsatt tid. Men givet att underhållet av järnvägen under decennier har nedprioriterats och underhållsskulden tillåtits växa är siffrorna inte förvånande", skriver infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i ett mejl till TT.

Enligt Anna Ericsson beror förseningarna ofta på dåligt väder, så kallat spårspring samt att tågen måste sänka hastigheten. En rejäl upprustning på järnvägen är nu att vänta, med en stor satsning på underhåll av spår, växlar och kontaktledningar.

– Den kraftiga ökningen av tågtrafiken gör att vi satsar så stort på underhållet. Det är en långsiktig investering som kommer att förbättra punktligheten, säger Ericsson.

Även infrastrukturministern konstaterar att flera orsaker ligger bakom tågförseningarna.

"Förutom en ökad omfattning av underhållsarbeten har påverkan från obehöriga i spår troligen aldrig varit så högt som under 2024. Över tid står järnvägsföretagen för nästan en tredjedel av förseningstiden", skriver han.

När det gäller spårspringet – alltså att obehöriga befinner sig på spåren, vilket medför att trafiken måste stoppas helt – hoppas Ericsson bättring i år.

– Vi tittar bland annat på att sätta upp mer stängsel, säger hon.