DEN SVENSKA UTBILDNINGEN
Så fick hon jobb på Volvo långt innan studenten – ”Man ska inte vara rädd”
Sofia Lejon bytte spår och valde att gå fordons- och transportprogrammet på gymnasiet – något som visade sig bli succé. Hos hennes arbetsgivare Volvo Car Retail och i hela fordonsbranschen får många chansen att göra karriär. ”Det finns en bredd för den som vill fortsätta”, säger vd Anders Brocknäs till TN.
Egentligen tänkte hon gå Naturprogrammet, men en månad in insåg hon att det inte var något för henne. På grund av sin ADHD kände Sofia Lejon att hon inte skulle klara att koncentrera sig på det sätt som krävdes på det teoretiska programmet. I stället blev det snabbt bestämt att hon skulle gå fordons- och transportprogrammet på Motorbranschens Tekniska Gymnasium i Frölunda i Göteborg.
– Jag var intresserad av fordon sedan tidigare och sökte mig till MTG för att jag ville gå en praktisk linje. Jag klarade inte av att sitta still under naturlektionerna, säger hon.
ADHD:n hade under grundskoletiden bidragit till att Sofia Lejon fick en djup depression och till och med blev utbränd.
− Jag fick ångest av skolan och av pressen med många och svåra ämnen. Så det var skönt att i stället göra något där jag fick röra på mig och göra något praktiskt, säger hon.
Bilar är ett fritidsintresse som nu kom att utvecklas till att bli Sofia Lejons utbildning. Och hon är väldigt glad för att hon valde att gå på MTG.
− Det var jättebra! Jag är extremt nöjd med min skola. Lärarna var fantastiska och vi hade både teori och praktik blandat. De teoretiska delarna gjorde lärarna på ett väldigt bra sätt, så jag kunde fokusera även om jag har svårt med koncentrationen, säger hon.
− Det var väldigt mycket bättre för mig!
Mycket praktik ger kunskap
Teori och praktik varvades. Första året innebar bland annat en dag i veckan där Sofia Lejon och hennes klasskamrater var i verkstan för att lära sig grunderna, som till exempel verktygslära och hur en motor är uppbyggd. Dessutom hade de två halvdagar i veckan med teoretiska fordonslektioner. I tvåan och trean utökades praktiken till att vara tre veckor i taget, sammantaget ungefär hälften av skoltiden.
− Där vi fick sakta lära oss om hur en bil fungerar och vad som är viktigt att tänka på när vi skruvar.
Utöver det ingick vanliga teoretiska ämnen som innebär att Sofia Lejon nu har högskolebehörighet, om hon någon gång i framtiden skulle vilja läsa vidare.
I början av hösten i trean var Sofia Lejon på praktik på Volvo Car Retail i Tuve, i närheten av där hon bor. Och det dröjde inte många dagar innan hon blev erbjuden timanställning för att kunna jobba lov och helger samtidigt som hon gick färdigt skolan.
− Det var ganska tidigt under första praktikveckan som de frågade om jag ville fortsätta.
Sedan dess har hon blivit kvar. Direkt efter studenten i våras fick Sofia Lejon tillsvidareanställning som bilskadereparatör. Där lagar hon framför allt plåtskador på krockskadade bilar.
− Jag trivs jättebra med mitt jobb, säger hon.
Och just nu är det där hon vill vara, även om hon inte säkert fortsätter livet ut. Men går hon vidare finns en annan dröm:
− Jag funderar på att bli yrkeslärare. Det kommer av inspiration från mina lärare på gymnasiet. Mina två yrkeslärare Mikael och Patrik var jätteviktiga för min skolgång. De var så fantastiskt duktiga och de är som familj för mig. De pressade mig inte, men de pushade mig att fortsätta lyckas. Det skulle vara kul att bli en sån förebild för andra, säger Sofia Lejon.
Vad skulle du vilja säga till den som funderar på att välja en yrkesutbildning?
− Det är en jättebra idé om man vill ha jobb snabbt! Den som tycker om praktiskt jobb och att arbeta med händerna ska absolut satsa på en yrkesutbildning.
− Och det är ju inte kört att plugga vidare, även om man går en yrkesutbildning, säger Sofia Lejon.
Hon understryker att även tjejer borde välja fordons- och transportprogrammet.
− Man ska inte vara rädd för det även om man är tjej, för det funkar. Det är jättebra, faktiskt, säger Sofia Lejon.
Stort engagemang mot gymnasieskolor
Företaget som Sofia Lejon arbetar på, Volvo Car Retail, är ett helägt dotterbolag till Volvo Cars. Volvo Car Retail säljer nya och begagnade bilar samt verkstad- och servicetjänster av Polestar och Volvo. Företaget har ca 800 medarbetare på totalt 16 anläggningar i bland annat Stockholm och Göteborg. Vd är Anders Brocknäs.
– Vi har ett stort engagemang när det gäller att jobba mot gymnasieskolor. Vi grundades 2021 och har verkligen valt att satsa på utbildningsområdet, säger han till TN.
Precis som många andra företag inom transportsektorn har Volvo Car Retail inte alltid lätt att hitta medarbetare. Visserligen bidrar företagets kända varumärke till att det kanske är lite enklare än för små och okända firmor, men kompetensbristen är påtaglig även i Anders Brocknäs organisation.
– Det är svårt att få kompetens på teknikersidan. Så har det varit sedan vi grundades, säger han.
Av de cirka 750 medarbetarna på Volvo Car Retail är ungefär 250 tekniker. Men det räcker inte, enligt Anders Brocknäs.
– Kortsiktigt skulle vi vilja växa med ungefär 30 tekniker nu. Det är en väsentlig del, säger han.
Även om den som, precis som Sofia Lejon, har gått fordons- och transportprogrammet och är utbildad biltekniker, så krävs mycket erfarenhet och extra utbildningar för att kunna hantera hela spektrat. Och även om många av dem som jobbar inom Volvo stannar länge – Anders Brocknäs beskriver hur många medarbetare har funnits i koncernen i decennier – behövs det fler med erfarenhet.
– Det är ju därför vi vill anställa nya kollegor, som kommer in unga, så att vi kan bygga upp dem tillsammans. Då får de hjälp av de mer erfarna kollegorna, säger han.
Går det att göra karriär om man har gått fordons- och transportprogrammet?
– På den tekniskt operativa sidan finns det en bredd för den som vill fortsätta. Det går till exempel att bli coach eller servicemarknadschef. Eller så kan du bli en extrem expert och vara en av de få som verkligen tar de tuffa jobben, säger Anders Brocknäs.
– Men vi har ju byggt upp vårt företag så att även den som vill utvecklas inom till exempel ekonomijobb kan vara sprungen ur försäljningssidan. För oss är det ju viktigt att attrahera via fordonsprogrammet och det yrkesvalet gör ju att du kommer in. Annars så fångar ju vi självklart inte upp de här framtida kollegorna. Man kan utvecklas på många olika håll.
Arbetsmiljön viktig
Dessutom är arbetsmiljön viktig. På Volvo Car Retail och hos många av konkurrenterna finns ett ständigt arbete för att skapa och bevara arbetsmiljö som både fysiskt och socialt är god. Anders Brocknäs menar att lagandan är väldigt god.
– Kulturen är otroligt rolig – fokuserad, framåtriktad och utvecklande. Men självklart även investeringar i ny teknologi, säger han.
Är yrkesgymnasierna avgörande för er kompetensförsörjning?
– Absolut! Man bygger ju verkligen en grund. Sedan finns det väldigt många steg för att vidareutvecklas, säger Anders Brocknäs.
Varför ska man välja er bransch?
– Det är en stor bransch i ständig utveckling. Bilar är viktiga färdmedel, men de är också intressanta och det händer mycket tekniskt. Det är en väldigt spännande bransch!
”Vi vill anställa nya kollegor, som kommer in unga, så att vi kan bygga upp dem tillsammans. Då får de hjälp av de mer erfarna kollegorna.”
Anders Brocknäs har själv arbetat i branschen i ungefär 25 år och kan vittna om hur varierande det kan vara.
– Jag har en stor del av min tid arbetat utomlands på olika huvudkontor, säger han.
Han menar att det är viktigt att företagen engagerar sig för att fler ska välja fordons- och transportprogrammet. Inte minst är det viktigt för Volvo.
– Vi har känt att vi måste ta ett väldigt stort ansvar. Vi är det största varumärket och en väldigt stor spelare, säger han.
För att attrahera fler ungdomar att välja fordonsbranschen arbetar företaget därför både med kommunledningar och skolor. Inte minst erbjuds praktikplatser, precis som för Sofia Lejon. Men Volvo Car Retail arbetar också med att få föräldrar att förstå varför deras barn borde välja yrket.
– Vi vill tala om vad det är för yrke, vad yrket betyder, hur miljön och kulturen är.
Han ger en uppmaning till hela branschen.
– Det är extremt viktigt att vi som bransch jobbar proaktivt med det här, säger han.