DEN SVENSKA MODELLEN

Hamnfacket har inlett blockad – ”Riskerar säkerheten”

”Arbetsdomstolens beslut är bekymmersamt, framför allt utifrån ett säkerhetsperspektiv”, säger Marcus Dahlsten. Bild: Johan Nilsson/TT, Pressbild

Efter att tillfälligt ha fått rätt i Arbetsdomstolen har Hamnarbetarförbundet inlett sin blockad i de svenska hamnarna. Det bekymrar Sveriges Hamnars vd Marcus Dahlsten. ”Stridsåtgärderna kan få omfattande verkningar”, säger han till TN.

När Arbetsdomstolen på måndagen meddelade att de tillfälligt ger Hamnarbetarförbundet rätt att genomföra sin blockad mot krigsmateriel till och från Israel togs beskedet emot med förvåning av Transportföretagens och Sveriges Hamnars vd Marcus Dahlsten.

− Ja, jag är förvånad, säger han till TN.

”Det är information som främmande makt kan ha stort intresse av.”

Beskedet välkomnas dock av Hamnarbetarförbundets ordförande Martin Berg.

− Det känns bra att den interimistiska processen nu är avslutad och att vi nu kan genomföra våra medlemmars beslut om att visa solidaritet med civilbefolkningen i Gaza, säger han i en kommentar.

Marcus Dahlsten håller med Hamnarbetarförbundet om att läget i Gaza och även i Israel är akut.

– Det är klart att man utifrån ett allmänmänskligt perspektiv känner oro och bestörtning över den eländiga situationen, säger han.

Kan inte påverka utrikespolitiken

Men han menar samtidigt att hamnföretagen varken kan eller vill påverka Sveriges utrikespolitik eller förutsättningarna för utrikeshandeln. Det är en av anledningarna till att Sveriges Hamnar ifrågasätter blockaden.

Han påtalar att praxis för politiska stridsåtgärder är att de bara får genomföras om de inte påverkar företagets affärsledningsrätt annat än i mycket liten grad.

− Enligt vår mening har vi visat att blockaden riskerar att få stor påverkan inte bara på hamnföretagens kundrelationer, utan också på säkerheten. Vi kommer nu att analysera beslutet och se hur vi går vidare.

”Skulle Hamnarbetarförbundet tänka till ordentligt så tror jag att de skulle se att ett annat förhållningssätt skulle gynna både företagen och Hamnarbetarförbundets medlemmar.”

Marcus Dahlsten menar att Arbetsdomstolens beslut skapar problem för de svenska hamnarna.

− Arbetsdomstolens beslut är bekymmersamt, framför allt utifrån ett säkerhetsperspektiv.

Blockaden tar alltså sikte på en specifik typ av gods, men så vitt Sveriges Hamnar kan förstå går det inte att identifiera godset utan att kartlägga godsflöden som är viktiga för det svenska försvaret och beredskapen.

− Det är information som främmande makt kan ha stort intresse av. Dessutom riskerar stridsåtgärderna att få omfattande ekonomiska verkningar för hamnarna. Bara risken för blockad påverkar vilka handelsvägar hamnarnas kunder väljer för sina transporter, säger Marcus Dahlsten.

Vad kommer Sveriges Hamnar att göra nu?

− Vi stöttar våra hamnföretag i hanteringen av konflikten och vi kommer att analysera vilka konsekvenser Arbetsdomstolens beslut får för den svenska modellen, säger Marcus Dahlsten.

Kan inte veta innehållet

Arbetet i hamnarna med lastning och lossning innebär ofta att den som lastar och lossar inte vet vad det är för gods som passerar hamnen. Det betyder att Hamnarbetarförbundets medlemmar alltså inte nödvändigtvis har direkt kännedom vilka transporter som innehåller den typ av gods som är i blockad.

Hur går blockaden rent praktiskt till? Kommer Hamnarbetarförbundet ges rätt att öppna containrar och liknande för att undersöka vad som finns inuti?

− Nej, absolut inte. Den enskilde hamnarbetaren ska utföra sitt vanliga arbete på arbetsplatsen, om inte Hamnarbetarförbundet meddelar dem att någon specifik försändelse är i blockad och därmed inte ska hanteras, säger Marcus Dahlsten.

Hur mycket den här konflikten kommer att drabba svenska företag eller kosta de svenska hamnarna är svårt att beräkna innan den har genomförts. Men konflikter i de svenska hamnarna är kostsamma. Nyligen släppte HUI Research en rapport som visar att det skulle kosta 300 miljoner kronor om dagen om det blir strejk i alla Sveriges hamnar simultant. Och den siffran omfattar bara kostnaden för omställning och förseningar – inte följdverkningar som kommer av att företag förlorar kontrakt eller att Sverige förlorar i konkurrenskraft.

Marcus Dahlsten varnar för att även denna förhållandevis begränsade konflikt kan få allvarliga konsekvenser.

− Beroende på vad Hamnarbetarförbundet hittar genom sin kartläggningsoperation, riskerar stridsåtgärderna att få omfattande verkningar för hamnarna. Bara risken för blockad påverkar vilka handelsvägar hamnarnas kunder väljer för sina transporter.

– Skulle Hamnarbetarförbundet tänka till ordentligt så tror jag att de skulle se att ett annat förhållningssätt skulle gynna både företagen och Hamnarbetarförbundets medlemmar, säger han.

Blockaden pågår i sex dagar från och med 4 februari.