KOMPETENSKRISEN
Nya STEM-basen: Så ska vi få elever att lära sig matte igen
När regeringen nyligen presenterade sin nya STEM-strategi togs den emot med öppna armar av näringslivet. Teknikföretagens Pia Sandvik leder delegationen som ska ge regeringen goda råd för att strategin ska bli en succé. ”Det kommer att krävas ett stort arbete”, säger hon till TN.
Regeringens STEM-strategi, som utbildningsminister Johan Pehrson (L) presenterade på måndagen, är tänkt att stärka svenskarnas kunskaper inom naturvetenskap, teknik och matematik.
För att målen ska realiseras tillsätter regeringen en STEM-delegation som ska komma med konkreta förslag senast den 2 december 2027. Pia Sandvik, vd för Teknikföretagen, är ordförande i delegationen.
– Det är jättebra ett det äntligen finns en STEM-strategi, och att regeringen också tillsätter en delegation som har kompetens inom alla de områden som krävs. Hur vi i Sverige hanterar STEM-området kommer att få inverkan på vår konkurrenskraft, ungdomars möjligheter att vara rustade för den kommande arbetsmarknaden och är i förlängningen avgörande för vår välfärd, säger hon till TN.
Regeringen har satt upp en rad mätbara mål för strategin. Bland annat att andelen grundskoleelever som är högpresterande i matematik enligt PISA-mätningen ska öka från 10 till 15 procent till år 2033, att andelen elever som studerar på naturvetenskaps- eller teknikprogrammet i gymnasieskolan ska öka från 20 till 25 procent år 2035 och att antalet helårsstudenter inom högskolan ska uppgå till minst 90 000 inom naturvetenskap och teknik, inklusive basårsutbildningar år 2035.
Dessutom vill regeringen att universitet och högskolor ska arbeta med att få fler kvinnor att läsa STEM-ämnen. Idag är bara en tredjedel av alla som tar ingenjörsexamen i högskolan kvinnor.
– Det här är högt ställda och mätbara mål, vilket är bra. Det kommer att krävas ett stort arbete, och problemen kommer inte vara lösta i och med att vi lämnar förslag den 2 december 2027. Bristande kunskaper inom STEM, och för få kvinnor som söker utbildningarna, har varit ett problem under lång tid, säger Pia Sandvik.
STEM-delegationen har inget mandat att genomföra några egna åtgärder, utan ska presentera konkreta förslag till regeringen och berörda aktörer. Pia Sandvik betonar vikten av att ha ett systemperspektiv och att samla in kunskap och perspektiv från alla olika berörda aktörer.
– Det här handlar inte bara om teknik, utan vi ska samordna även med samhällsvetenskapliga och andra perspektiv. Vi kommer att träffa otroligt många olika organisationer och individer för att få en bild av vad som är viktigt och vad som behöver göras. Vi måste få med alla på tåget, säger Pia Sandvik.
Ledamöter i STEM-delegationen
- Pia Sandvik, vd för Teknikföretagen (ordförande)
- Jens Bjelvenmark, lärare på Gullmarsgymnasiet
- Preeti Gahlawat, lärare på Rödabergsskolan
- Selma Hodzic, ordförande för Girls in STEM
- Jonatan Lamy, ordförande för Sveriges elevkårer
- Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer
- Sara Mazur, verkställande ledamot i Wallenbergsstiftelsen
- Martin Nilsson Jacobi, rektor vid Chalmers tekniska högskola
- Peter Skogh, museidirektör på Tekniska museet
- Anna Valtonen, rektor för Konstfack
- Magnus Wallerå, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan
- Marcus Wandt, astronaut