REGELKRÅNGLET
Förslaget: Skrota kritiserade lagen – ”Dold dubbelmoms”
Det nya Förenklingsrådet har hittat sin första regelförenkling. På tisdagen presenterade rådet förslaget för näringsminister Ebba Busch. "Det här är ett bra första förslag men mer behövs", säger Anna Sandberg Nilsson, expert på mervärdesskatt på Svenskt Näringsliv.
I april 2024 tillsatte regeringen ett förenklingsråd. Rådets uppgift är att ta emot förslag på regelförenklingar, göra ett urval kring vilka förenklingar som ska prioriteras och därefter lämna konkreta förenklingsförslag till regeringen.
Nu har Förenklingsrådet kommit med sitt första förslag till regelförenkling, som lämnas över till Energi- och näringsminister Ebba Busch under tisdagen. Och det handlar om en uppmärksammad momsregel, som bland annat hindrat företagare att ställa om till mer miljövänliga bilar, som TN tidigare rapporterat om.
Förenklingsrådet föreslår att företag ska kunna göra momsavdrag vid inköp eller leasing av alla typer av lätta lastbilar. Idag är avdragsrätten begränsad till lätta lastbilar där förarhytten utgör en separat karosserienhet, vilket bland annat innebär att många av de vanligaste skåpbilarna inte medges avdragsrätt. Motivet till regeln har varit att hindra företagare från att använda skåpbilar för privat bruk.
– Det här är ett bra första förslag men mer behövs. Momsen är en konsumtionsskatt men det är företagen som är skyldiga att leverera in pengarna till staten. Momsavdrag vid inköp är en förutsättning för att momsen ska fungera annars uppkommer dold dubbelmoms. Det är orimligt och strider mot momsens syfte att momsregler motarbetar företagens möjligheter att välja en ny miljövänlig firmabil. Förenklingsrådets förslag innebär en viktig och nödvändig återställare, säger Anna Sandberg Nilsson, expert på mervärdesskatt på Svenskt Näringsliv.
”Vi hoppas på ett genomförande redan till budget 2026”
Även Installatörsföretagen, som drivit på för att slopa momsregeln i över tio år, välkomnar beskedet.
– Installatörsföretagen hoppas nu att regeringen skyndsamt genomför regelförenklingsförslaget om bilmomsen. Det skulle innebära en vitamininjektion till hårt arbetande småföretagare inom installationsbranschen. Nu har statsråden Ebba Busch och Elisabeth Svantesson bollen. Vi hoppas på ett genomförande redan till budget 2026, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Installatörsföretagen och fortsätter:
– Förhoppningsvis så stryks nu den absurda regeln att momsavdrag för bilinköp endast kan medges om småföretagaren kan knöla in ett A4-ark mellan förarhytten och lastutrymmet.
Kostar företagen 380 miljarder
Förenklingsrådet kommer att löpande komma med fler förslag på regelförändringar. Regeringen vill att förslagen ska vara färdigutredda och lätta att genomföra när rådet väl presenterar dem.
Christer Östlund är jurist och expert på regelförbättring och insolvensjuridik på Svenskt Näringsliv, och ledamot i Förenklingsrådet. Han välkomnar regeringens förenklingsagenda, som utöver rådet och också innefattar ett implementeringsråd, som ska se till så att EU-lagstiftning implementeras i Sverige på ett sätt som värnar svenska företagskonkurrenskraft, samt ett förenklingsuppdrag till över 30 olika myndigheter.
– Äntligen tar man ett helhetsgrepp kring problematiken. Företagens regelbörda ökar hela tiden, och Tillväxtverkets senaste uppskattning är att regelbördan kostar företagen närmare 380 miljarder kronor per år. Det är ett hissnande belopp, säger han.
Christer Östlund menar att det är avgörande för svensk konkurrenskraft att förenklingsagendan nu också leder till konkreta åtgärder som varar över tid.
– Det viktiga är att man ser de här insatserna långsiktigt. Det här måste få verka över tid, då tror jag att det här ska kunna göra skillnad för svenska företag på riktigt, avslutar han.
Förenklingsrådet
Ordförande: Kristina Alsér
Ledamöter:
Christer Östlund (Svenskt Näringsliv)
Erik Östman (Företagarna)
Andrea Femrell (Näringslivets Regelnämnd)
Utdrag ur rådets första förslag:
Förenklingsrådet föreslår att 2 kap. 17 § Mervärdesskattelagen (2023:200) ändras så att företag ska kunna göra avdrag för ingående moms vid inköp eller leasing av alla typer av lätta lastbilar, oavsett karosserityp. Idag är avdragsrätten begränsad till lätta lastbilar där förarhytten utgör en separat karosserienhet, vilket bland annat innebär att många av de vanligaste skåpbilarna inte medges avdragsrätt. Anledningen till nuvarande begränsning har i förarbeten angetts vara att lätta lastbilar med en separat karosserienhet med lägre sannolikhet skulle användas för privat bruk jämfört med lätta lastbilar utan en separat karosserienhet.
Genom att utvidga möjligheten till momsavdrag skulle företag, särskilt mikro- och småföretag, kunna minska sina kostnader för fordonsanskaffning, vilket stärker deras ekonomiska flexibilitet och konkurrenskraft. Det skulle också skapa en mer konkurrensneutral marknad för lätta lastbilar, där företagens fordonsval baseras på verksamhetsbehov i stället för momsregler.