SVERIGES ENTREPRENÖRER

Svenska elmotorn lättast i världen – ”Kan bära hem och ladda”

Zparqs vd Jonas Genchel berättar att modellen Z10 släpps på marknaden i sommar. Bild: Zparq

Den svenska startupen Zparqs utombordsmotor väger endast 17 kilogram och är billigare än sina utländska konkurrenter. Nu vill företaget skala upp snabbt. ”Vi håller på att diskutera tillverkning tillsammans med en stor biltillverkare i Europa”, säger vd Jonas Genchel till TN.

Det pågår en elektrifieringsvåg i båtbranschen och varje år tillkommer nya företag som slåss om att ersätta de över 500 000 bensin- och dieselmotorerna som finns i Sverige.

Ett företag som sticker ut från sina konkurrenter är startupen Zparq. I stället för att tillverka hela elbåtar har Zparq riktat in sig på att ersätta endast motorn, och dessutom vänt den upp och ner.

Det vanliga sättet att tillverka en eldriven utombordsmotor är att byta ut bensinmotorn mot en elektrisk variant på toppen av utombordaren. Zparq har i stället valt att placera själva motorn längst ned vid propellern, under vattenytan, och kan därmed eliminera behovet av växellådor, transmission och externa pumpsystem i sin konstruktion. Den unika designen gör att utombordsmotorn som helhet endast väger 17 kilogram, att jämföra med en vanlig motor som väger runt 50 kilogram.

Jonas Genchel visar upp modellen Z10 under eventet Techarena i Stockholm. Bild: Erik Ekerlid

Företaget framhåller att motorn är en av de mest kompakta, lättviktiga och energieffektiva i sin kategori.

– Eftersom utombordaren är så lätt kan du plocka med dig motorn hem, så slipper du riskera att den blir stulen. Vi erbjuder dessutom ett plug and play-system med portabla batterier som du också kan bära hem och ladda. Det är ju inte alla som har laddinfrastruktur vid bryggan, säger vd:n och medgrundaren Jonas Genchel till Tidningen Näringslivet.

Vill skala upp snabbt

Hela Zparqs idé är att motorn ska vara enkel. Den ska gå att montera på både gamla och nya båtar, den kan kombineras med flera batterier för ökad räckvidd och det ingår en app som räknar ut räckvidden beroende på vilken hastighet och effekt motorn går på.

Batteriet är dessutom utrustat med USB-C-uttag för att kunna fungera som en energibank.

– Vi har utvecklat en tekniskt avancerad produkt men vi vill att den ska vara superenkel för kunderna att använda. Du ska bara kunna koppla in det och sen åka ut och köra, säger Jonas Genchel.

Zparq planerar att släppa sin första modell, Z10, på marknaden under sommaren. Motorn är på 10 kilowatt, vilket motsvarar cirka en 15 hästars bensinmotor. Ambitionen är att kunna erbjuda ett komplett system med utombordsmotor och batterier till slutkund för 10 000 Euro + moms; mer än en bensinmotor men betydligt billigare än alla andra elektriska alternativ.

Redan nu håller företaget på att ta fram motorer upp till 40 kilowatts effekt, och ingår i flera projekt där deras drivlina testas. Till exempel håller en räddningsbåt till Sjöräddningssällskapet att utvecklas med Zparqs drivlina, och i ett annat projekt har motorerna satts på en autonom ubåt.

Planen är att skala upp snabbt efter att ha släppt ut den första motorn på marknaden.

– Vi vill skala upp produktionen väldigt effektivt och snabbt, och ta fram fler produkter. Just nu har vi ingen fabrik, men vi håller på att diskutera tillverkning tillsammans med en stor biltillverkare i Europa för att kunna skala upp, avslöjar Jonas Genchel och fortsätter:

– Nu lanserar vi vår motor i Sverige och Norden, därefter siktar vi mot norra Europa och USA.