TULLKRIGET

Priset på flygplan rusar – tullar "katastrofala"

Nya flygplan av typen Boeing 737 Max vid fabriken i delstaten Washington, USA. Bild från förra året. Bild: Stephen Brashear/AP/TT

Flyg (TT)

Priserna på nya flygplan har varit på väg upp i flera år, och nu kan USA:s tullar spä på ökningarna ytterligare.

– Det kommer bara att bli värre, säger John Persinos på tidskriften Aircraft Value News.

Försörjningskedjor som pressats av bland annat pandemin har gett resultatet att exempelvis en Boeing 787 Dreamliner på bara två år stigit från 292 miljoner dollar till 386 miljoner, alltså ungefär en tredjedel. Det beräknar nyhetsbyrån AFP baserat på affärer gjorda av bland andra det japanska flygbolaget ANA.

Mer generellt är ökningen ungefär 30 procent sedan 2018, enligt en expert som uttalar sig anonymt.

"Tullarna är katastrofala"

Och då är frågan om bjässarna Boeing och Airbus hittills ens låtit alla prisökningar slå igenom. Råvaror och utrustning beräknas ha blivit 40 procent dyrare sedan 2021. Boeing har efter en strejk tvingats gå med på löneökningar på 38 procent över fyra år. Och nu kommer USA:s president Donald Trumps tullar à 25 procent på stål och aluminium.

– Det är lite ironiskt – råmaterial var inte problemet, men Donald Trump är fast besluten att göra dem till ett problem, säger Richard Aboulafia vid konsultfirman Aerodynamic Advisory till AFP.

– Tullarna är katastrofala, säger John Persinos.

Hämmad reslust

De nya pålagorna försvårar för dominerande tillverkare som amerikanska Boeing och europeiska Airbus. Fram till nu har kunder i viss mån kunnat ta höjda priser, i och med att nya modeller som Boeing 737 MAX och Airbus A321 neo drar mindre bränsle än äldre varianter.

Men någonstans går gränsen. Och på det hämmas folks reslust av andra faktorer, såsom klimat- och miljöfrågan på vissa marknader, krympande vilja att besöka länder som Trumps USA och Putins Ryssland på andra.

Kinesiskt elflyg

De senaste dagarna har det rapporterats om att Kina nu nobbar nya Boeing-plan, och till och med att enskilda plan på väg att levereras vänt tillbaka när de redan varit ute över Stilla havet.

Kina har också en uttalad målsättning att konkurrera med de mer etablerade västerländska tillverkarna. Ett exempel på det är att batterijätten CATL förra året testflög ett elplan, och har målet att börja sälja ett litet eldrivet trafikflygplan inom några år. Det ska väga åtta ton och ha en räckvidd på 200–300 mil, rapporterar branschmedier.

Boeing är pressat från flera håll. Bild från en strejk vid fabriken i delstaten Washington i höstas. Bild: Lindsey Wasson/AP/TT