DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Handlarna fortsatt pessimistiska för framtiden

Ännu en pessimistisk månad för handeln. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani / TT

Det oroliga omvärldsläget har fått handelsföretagen att se ännu mörkare på framtiden, visar Svensk Handels handelsbarometer.

Framtidstron hos såväl dagligvaruhandel som sällanköpsvaruhandel och partihandel rasar i månadens mätning. Stigande livsmedelspriser och tecken på sviktande försäljning drar ner siffrorna.

"Utöver lågkonjunktur är det uppenbart att frågan om tullar, och dess efterföljande effekter, skapat en stor oro bland svenska handelsföretag. Utöver att det riskerar att påverka den egna verksamheten får vi också illavarslande rapporter om att konsumenterna blivit än mer avvaktande, vilket inte bådar gott inför den närmaste framtiden", säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Det är nu fyrtionde månaden i rad som handeln uttrycker pessimism inför framtiden.