CORONARESTRIKTIONERNA

Kunderna: Så har handeln hanterat pandemin

Bild: Janerik Henriksson/TT

Leveransproblem och färre kunder. Men också behov av att ställa om och anpassa verksamheten så att kunderna känner sig trygga. Coop, Ica, Ikea, Hemköp och Lindex har klarat pandemin bäst, enligt en undersökning från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.

Coop, Ica, Ikea, Hemköp och Lindex är de som lyckats bäst enligt 6000 kunder som rankat innovationsgraden hos företag inom handeln och hur de som kunder upplevt att företagen lyckats skapa trygghet vid besök i fysiska butiker eller online.

– Coop, Ica, Ikea, Hemköp och Lindex är de som lyckats bäst enligt kunderna. Ökat fokus på e-handel, bättre skyltning, plexiglas vid kassorna och tydliga flöden genom butikerna är några åtgärder som gjorts och som uppskattats av kunderna, säger Lars Witell, professor i företagsekonomi, i ett pressmeddelande.

En av slutsatserna är även att företag med högre innovationsförmåga också har en större förmåga att ställa om.

– Företag och organisationer som tidigare investerat i att utveckla sin innovationsförmåga har nu ett försprång mot konkurrenterna genom förmågan att agera snabbt och genomföra förändringar. Att satsa på innovation – ur kundens perspektiv – är en nyckel till framgång, säger Lars Witell.

Pressmeddelande: Så har handeln hanterat första året med pandemin enligt kunderna