SVERIGES ENTREPRENÖRER

Therése Lindgrens bolag trotsar tuffa trenden - går som tåget

Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

2020 blev ett tufft år för Sveriges influencers, men en företagare som klarar utmaningarna är ikonen Therése Lindgren.

Coronapandemin har slagit hårt mot flera stora influencerbolag, visar en genomgång som SvD har gjort. Men Youtube-stjärnan Therése Lindgren hade 2020 sitt bästa år någonsin, rapporterar Breakit.

Omsättningen steg till 19,3 miljoner kronor, från 18,1 miljoner föregående år. I årsredovisningen står det att effekterna av Covid-19 inte har påverkat bolagets verksamhet. Vinsten ökade med 15 miljoner kronor.

En viktig anledning till att Lindgren klarar sig väl är att hon vågar vara sårbar, skriver SvD:s kulturskribent Therese Eriksson. Det finns risker... ”...men Therése Lindgren, pionjär på området, har visat att det är den sårbarheten som publiken relaterar till och dessutom ser som den främsta garanten för trovärdighet”, skriver hon.

Breakit: ”Till skillnad från andra som gör Youtube-videos är jag också lite äldre och såg det som ett jobb från början”

Ehandel: Unnar sig 15 miljoner i utdelning

SvD-Krönika: Sårbarhet är hennes nyckel till framgång

Influencerbolagen tvärnitade under pandemin