FLYGBRANSCHENS FRAMTID
Fullt upp för flyget vid sommarens bränder
Bränder (TT)
De helikoptrar och flygplan som staten hyr in har gjort 57 insatser vid skogsbränder hittills i sommar. Främst har det torra och varma vädret lett till en ökad arbetsbelastning i juli.
– Vi har haft alla resurser som vi har haft tillgängliga i hög beredskap, säger Roger Gustafsson, projektledare på MSB.
När skogsbränder blir omfattande kan räddningstjänsterna runt om i landet begära stöd av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som har avtal med företag om minst tio helikoptrar och fyra skopande flygplan.
Hittills i sommar har myndigheten deltagit i 57 insatser från och med juni. Detta kan jämföras med omkring 35 insatser under hela 2019 och 62 insatser under hela 2020. Brandrisksäsongen sträcker sig framför allt från maj till september.
– Det fortsätter att vara en viss ökning, men det är ingen jättestor skillnad mot förra året. Den utveckling vi har sett under de senaste två åren med något fler insatser under varje år verkar fortsätta, säger Roger Gustafsson, projektledare på operativa avdelningen på MSB.
Den största insatsen hittills i år var vid branden i Mönsterås som startade den 18 juni och pågick i flera dagar. Även skogsbränderna i Härjedalen 2–3 juni och branden i Ånge i Medelpad den 28–29 juli krävde stora insatser.
Resurser i hög beredskap
Vid flera av bränderna har myndigheten bistått med både helikoptrar och flygplan. Ett utdraget torrt och varmt väder är orsaken till att juli sticker ut med 33 insatser.
– Vid den större skogsbranden i Mönsterås, men även under förra veckan när det var väldigt höga brandrisker över ett stort område i Sverige, så har vi haft alla resurser som vi har tillgängliga i hög beredskap och många av dem har också flugit på insatser, säger Gustafsson.
Förra veckan förstärkte myndigheten med ytterligare två helikoptrar, sammanlagt fanns därmed 12 helikoptrar i beredskap.
– Såvitt jag vet är det första gången sedan 2019 som vi har över tio helikoptrar. Det var då höga brandrisker över ganska stora områden och då behöver man fler helikoptrar för att kunna täcka den geografiska ytan på bättre sätt.
"Inga akuta bristsituationer"
Enligt Roger Gustafsson har MSB inte behövt avstå från att delta i några insatser på grund av att alla flygplan och helikoptrar varit upptagna av andra bränder.
– Vi har inte haft några akuta bristsituationer, att det saknats resurser. Vi har hela tiden kunnat lösa de situationer som har uppkommit. Men vi styr ju inte över hur mycket bränder det blir och det finns naturligtvis en gräns för hur mycket man klarar med de resurser vi har, säger han och fortsätter:
– Sedan finns det alltid begränsningar där man använder en helikopter i stället för två, men man har kunnat lösa uppgiften.
Flyttar resurser
Just nu ligger beredskapen på grundnivå med sex helikoptrar i Luleå, Östersund och Västerås samt fyra flygplan i Nyköping.
– Vi tittar på brandrisken minst tre gånger i veckan. Är det något ställe som får högre risker så flyttar vi resurser så att vi kan göra snabba insatser om det uppstår bränder.
2020 fick MSB tillgång till två skopande flygplan, som i år har utökats till fyra. Två av flygplanen och sex helikoptrar ingår i EU:s skogsbrandsberedskap och kan skickas på insatser i andra länder. Unionen betalar därmed en stor andel av kostnaderna för Sveriges flygande resurser.
Som en del i arbetet efter de svåra skogsbränderna 2018 ska myndigheten analysera om det finns ett behov av fler eller större resurser framöver.
– Det har tillförts resurser på det här området de senaste åren och vi måste titta på effekterna av det för att säga något om vilka behov som finns i framtiden.
Marielle Theander Olsson/TT
Fakta
Helikoptrar: 14
Flygplan: 5
Insatser med både helikopter och flygplan: 2
Totalt: 21
Helikoptrar: 31
Flygplan: 1
Insatser med både helikopter och flygplan: 1
Totalt: 33
Helikoptrar: 3
Flygplan: 0
Insatser med både helikopter och flygplan: 0
Totalt: 3
Sammanlagt har 57 insatser genomförts från och med juni.
Källa: MSB