DEN SVENSKA INTEGRATIONEN
Därför lönar sig mångfaldsarbete
Mångfald föder framgång. Det skriver Besöksliv, som har pratat med några företag som har lyckats tack vare att deras arbetsplatser är heterogena.
På Urban Deli i Stockholm hänger en tavla med texten ”Här jobbar flator, muslimer, kurder, bögar, judar, afrikaner, asiater, svennar och många fler. Det funkar riktigt bra.”
– Av allt vi har gjort genom åren är det manifestet det som har givit oss allra mest pr. Det är jättemånga som har spridit det i sociala medier, vilket är jätteroligt, men jag skulle önska att det var ett budskap som inte längre behövde påpekas, Jesper Weidlitz, en av grundarna av Urban Deli, till Besöksliv.
Enligt rapporten Diversity Matters, skriven av McKinsey, har företag med stor etnisk mångfald större sannolikhet att nå vinst.
Ett av många företag som länge har arbetat med mångfald är hamburgerkedjan Max.
– Vår grund är att alla ska känna sig välkomna till Max och ha samma utvecklings- och karriärmöjligheter, därför jobbar vi brett med mångfald, säger Maria Branestam, hr-chef på Max, till Besöksliv.
– Jag tror även att våra gäster och andra medarbetare tycker att det är fint att se att alla är välkomna hos oss och att vi tar socialt ansvar.
Besöksliv: Olika föder framgång – därför lönar sig mångfaldsarbete