DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Missade att betala 575 kronor – nu tvingar myndigheten honom i konkurs

”Fem minuter efter att vi upptäckte felet betalade vi ut lönen retroaktivt. Det var ett misstag helt enkelt, den mänskliga faktorn”, säger Pelle Östman. Bild: Jan Johansson/VK

Företagaren Pelle Östman missade att räkna upp månadslönen för en anställd med 575 kronor. Trots att felet upptäcktes och åtgärdades krävs han på 578 000 kronor av Arbetsförmedlingen, vilket driver företaget i konkurs. ”Det finns bara förlorare i det här”, säger han till TN.

Företagaren Pelle Östman har i många år drivit en järnhandel i Dorotea och känner starkt för bygden och människorna som bor där. Det var också därför han för sju år sedan anställde en person med visst behov av stöd i verksamheten.

Men plötsligt en dag får Pelle Östman ett krav från Arbetsförmedlingen på 578 000 kronor, det vill säga varenda krona som företaget har fått i stöd för den anställdes löneanställning genom åren. Det visar sig att bokföringsfirman som hanterar lönerna och leverantörsfakturorna för Pelle Östmans företag har missat att räkna upp den anställdes månadslön med 575 kronor efter en revision, vilket innebär att lönen har varit felaktig i cirka två år.

”Är det verkligen Arbetsförmedlingens uppgift att göra folk arbetslösa?”

Så fort felet uppdagas korrigerar företaget omgående lönen och betalar ut den rätta summan retroaktivt till sin kollega, som inte heller hade märkt att lönen varit fel. Arbetsförmedlingen uppdagade felet på annat vis.

– Fem minuter efter att vi upptäckte felet betalade vi ut lönen retroaktivt. Det var ett misstag helt enkelt, den mänskliga faktorn, säger Pelle Östman som inte vill anklaga ekonomibyrån som han använder utan bara vill rätta till den olyckliga situationen.

Kräver tillbaka hela stödet

De skickar även en kopia till Arbetsförmedlingens kontrollenhet, för att säkerställa att misstaget kan rättas till.

Men nu är det för sent. Arbetsförmedlingen kräver tillbaka hela stödet på nästan 600 000 kronor, vilket får ödesdigra konsekvenser. Pelle Östmans företag har begärts i konkurs och både han och den anställde står utan jobb.

Så fort felet uppdagades rättades det till, ändå tvingas Pelle Östman betala närmare 600 000, företaget går i konkurs och två blir arbetslösa. Finns det inte utrymme för en rimlighetsbedömning?

”Nej, ifall det sker en utbetalning av stöd där arbetsgivaren inte uppfyller villkoren är det en felaktig utbetalning och kan inte rättas bakåt i tiden. Arbetsgivaren blir återbetalningsskyldig för den period som villkoren inte uppfyllts”, skriver sektionschef Daniel Halvarsson på Uppföljning och Kontroll på Arbetsförmedlingen i ett mejl till TN. Läs hela Arbetsförmedlingens kommentar här

– Man får inte göra ett ärligt fel och sen rätta till det. Det är så dumt, säger Pelle Östman.

Blir ruinerad

Pelle Östmans situation ser inte bättre ut. Han försöker sälja verksamheten till en konkurrent för en symbolisk summa så att åtminstone Dorotea inte blir utan järnhandel. Bygden och människorna i Dorotea ligger honom varmt om hjärtat.

– Jag blir ruinerad. Företaget var min pensionsförsäkring. Jag var inte skyldig ett öre på företaget innan det här, men nu skulle jag behöva driva företaget vidare i flera år för att ha råd att betala av den här skulden, men det är inte möjligt. Jag är 69 år med skulder. Det var inte så det skulle bli, säger han.

– Det är en skräckdröm. Konsekvenserna står inte i proportion till vad som har hänt. Det finns bara förlorare i det här. Det är dumheter, fortsätter han.

Vill ställa Arbetsförmedlingen till svars

Riksdagsledamoten Helena Lindahl (C) menar att Arbetsförmedlingens hantering av ärendet är ”fruktansvärd” och att det borde tillämpas en proportionalitet i bedömningen.

– I ärlighetens namn, är det verkligen Arbetsförmedlingens uppgift att göra folk arbetslösa? Det är inte rimligt att ett litet oavsiktligt misstag får de här konsekvenserna, säger hon.

”Det börjar bli dags att ställa Arbetsförmedlingens gd till svars”, säger riksdagsledamoten Helena Lindahl (C), som har engagerat sig i Pelle Östmans fall. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/TT

Hon varnar för att Pelle Östman inte är ensam om att drabbas av Arbetsförmedlingens hårda linje. Hon har fått flera liknande fall berättade för sig den senaste tiden, vilket hon nu kommer att gräva vidare i.

– Jag undrar vilka regler Arbetsförmedlingen lutar sig emot när de driver företag i konkurs och ruinerar människor på det här sättet. Det börjar bli dags att ställa Arbetsförmedlingens generaldirektör till svars och behövs en regeländring från politiken, så måste det ses över snarast, säger hon.