FLYGBRANSCHENS FRAMTID
Flyganalytiker: Jag tror på SAS
Ekonomi (TT)
Ett avtal är äntligen på plats, och chanserna ökar att SAS kan lyckas med att locka investerare, tror analytiker.
– Jag tror på SAS, säger Hans Jørgen Elnæs, norsk flyganalytiker på Winair.
Han konstaterar dock att alla detaljer i avtalet ännu inte är kända. Men piloterna har fått igenom en hel del av sina allra viktigaste frågor, tycker han.
– Det är ett fredsavtal på fem och ett halvt år, målet för SAS var tio år. Kostnaderna för piloterna ska innebär en besparing på 600 miljoner kronor per år, målet för SAS var 800 miljoner kronor.
Piloterna fick också igenom att de 450 som förlorade sina jobb ska återanställas till villkoren i avtalen de hade.
– Det var väldigt viktigt för dem, säger Hans Jørgen Elnæs.
Återanställning viktigast
– Det allra viktigaste har varit frågan om återanställning av piloterna, säger Jacob Pedersen, flyganalytiker vid danska Sydbank.
Dessutom, de två dotterbolagen som är bemanningsföretag, SAS Link och SAS Connect, ska inlemmas under SAS kollektivavtal, och det är också en mycket viktig fråga för piloterna, förklarar Hans Jørgen Elnæs.
– SAS har fått till fler flygtimmar för piloterna under sommaren, det var viktigt för SAS. Vid första anblicken ser avtalet okej ut, säger han.
Men frågan är hur överenskommelsen kan fungera för att locka investerare. SAS har ju en plan som bland annat innebär att 9,5 miljarder i nytt kapital ska tas in.
– SAS har inte nått 100 procent. Nu får nog planen SAS Forward korrigeras. SAS får jobba hårdare för att få in nytt kapital.
SAS har understrukit att de måste få till ett avtal som investerarna blir nöjda med, annars går det inte.
– Investerare blir aldrig nöjda. Men risken i SAS i dag är mycket lägre än igår. Men om Anko van der Werff och Carsten Dilling (SAS vd respektive styrelseordförande, TT:s anmärkning) inte hade trott på det så hade det inte blivit något avtal.
Vilka de potentiella investerarna kan vara vet han dock inte.
– Det är en mycket svår fråga. Men jag tänker att det kan vara en grupp, ett konsortium. Kanske en grupp med flygbolag.
Starkt varumärke
Han tror att chanserna är goda att SAS nu klarar krisen, och att det kan gå att hitta investeringsvilliga finansiärer.
– Jag tror på SAS, jag har mer tro nu efter avtalet, säger Hans Jørgen Elnæs.
SAS är ett starkt varumärke i Skandinavien, förklarar han, och det bör attrahera.
Fast ännu är det mycket som ska på plats för att planen SAS Forward ska gå i lås, konstaterar han.
SAS aktie rusar på börsen efter beskedet om det nya kollektivavtalet, efter en dryg timmes handel är den upp nära 8 procent. Hans Jørgen Elnæs förklarar att han skulle bli förvånad om inte marknaden reagerar positivt.
Helena Nordenberg/TT
Klas Widestrand/TT