TESLAKONFLIKTEN
Så slår Teslastrejken mot verkstäder
Arbete (TT)
Bilverkstäder som servar Telsabilar har varit indragna i strejken mot Tesla under en månads tid. Det drabbar många företag hårt, enligt Motorbranschens arbetsgivareförbund.
– I det långa perspektivet kommer det bli svårt för många av våra berörda medlemsföretag att få ekonomin att gå ihop, säger Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens arbetsgivareförbund.
Strejken mot Tesla beror på att biljätten inte vill teckna kollektivavtal. Eftersom inget händer har fackförbundet IF Metall utvidgat strejken att även andra bilverkstäder inte längre får serva eller måla om några Teslabilar.
Just nu berörs runt 60 företag inom motorbranschen av den utvidgade blockaden, som har pågått i en månad. Vissa av firmorna har bara haft ett fåtal Teslabilar tidigare, medan andra är vana att ta emot många försäkringsärenden och drabbas därför hårt ekonomiskt nu, enligt arbetsgivarorganisationen.
Motorbranschens arbetsgivareförbund anser att IF Metall borde återgå till att bara rikta sig mot Tesla. Men det håller inte IF Metall med om.
– Anledningen till att vi måste sätta in sympatiåtgärder är att Tesla organiserar strejkbrytare och tar in arbetskraft bland annat utomlands ifrån. De beter sig som företag gjorde i Sverige för 100 år sedan, säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall.
Utan de riktade sympatiåtgärderna skulle inte strejken ha effekt, menar han.
– Motorbranschens arbetsgivareförbund borde rikta sin ilska mot Tesla i stället, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Ersättning att söka
"Ett fåtal" av bilverkstäderna har fått dispens av IF Metall, och kan fortsätta serva Tesla-bilar.
De andra kan ansöka om kompensation från arbetsgivarorganisationen Svenskt näringsliv, som ska ha en konfliktfond för just denna typ av tillfällen.
Men ingen av arbetsgivarorganisationerna svarar på hur stor fonden är eller hur många företag som har beviljats.
Oavsett täcker inte ersättningen från fonden upp för alla kostnader som uppstår vid en blockad, enligt Hanna Alsén, till exempel när det gäller investeringar i särskilda verktyg eller utrustning för Teslabilar. Dessutom finns det risk att kunderna inte återvänder när konflikten har blåst över utan fortsätter att vända sig till firmor utan kollektivavtal, enligt henne.
– Jag har förståelse för IF Metalls ingång i att de vill ha kollektivavtal med Telsa och sett sig tvungna att trappa upp, men jag måste samtidigt konstatera att det drabbar våra medlemsföretag, säger Hanna Alsén.
Men ni vill ju också att Telsa tecknar kollektivavtal, hur ska det gå till utan utvidgad blockad?
– Det är en fråga för IF Metall hur de utformar sina stridsåtgärder.
Anna Langseth/TT
Fakta
IF Metall, verkstadsarbetare på Teslas servicecenter, från 27 oktober, samt andra allmänna verkstäder, 3 november.
Transport, blockad av svenska hamnar, från 7 november, utvidgas 17 november.
Fastighets, städning, från 17 november.
Elektrikerna, reparation i lokaler och av laddstationer, från 17 november.
Hamnarbetarförbundet, blockad av svenska hamnar, från 17 november.
Seko, blockad av post och paket, från 20 november.
ST, blockad av post och paket, från 21 november.
Målarna, blockad av lackeringsarbete på över 100 verkstäder, från 21 november.
Byggnads, blockad av byggarbete, från 28 november.
Musikerförbundet, stopp för viss musik i Teslabilar.
Alla varsel är enbart riktade mot hantering av Tesla och dess bilar.