DEN SVENSKA UTBILDNINGEN
Unikt projekt lär ungdomar design – ”En guldklimp”
Under två veckor får östgötska gymnasielever lära sig mer om form, design och problemlösning. Syftet med projektet är att få fler att välja designyrket – och det har visat sig framgångsrikt. ”Designcampen har verkligen visat sig vara en bra plattform för att utveckla sin förmåga”, säger företagaren Håkan Kindström.
Suzanne Möller, med en bakgrund som bildkonstnär, frilansande projektledare och affärsutvecklare, ville fylla det gap som finns mellan gymnasieskolan och högskolan för den som är nyfiken på designyrket. Efter en förstudie bildades 2010 den ideella föreningen Designcamp Ungatio, med stöd från flera kommuner och det lokala näringslivet.
– Jag ville hitta ett sätt att tidigt väcka intresse för form, funktion och användarvänlighet hos unga som saknade en möjlighet att fördjupa sig i yrket innan högre studier, säger Suzanne Möller.
Under de första tio åren var verksamheten inriktad på ungdomar i den västra delen av Östergötland. Men sedan några år tillbaka har projektet breddats i och med ett verksamhetsuppdrag från regionen.
– För att bli tillgängliga för fler ungdomar bestämde vi oss för en mer central plats i länet. I sommar flyttar därför verksamheten från Vadstena till Linköping. Med anledning av det här byter vi också namn från Designcamp Ungatio till Designcamp Östergötland, säger Suzanne Möller.
Ansökan för de tio platserna öppnar i februari och erbjuds alla som går på gymnasiet och bor i Östergötland.
– Inga förkunskaper krävs, men passion för idéutveckling, design och problemlösning är avgörande. Förmågan att arbeta både självständigt och i grupp är också viktig, säger Suzanne Möller.
De utvalda deltagarna får under två veckor arbeta med två typer av uppdrag: en konsumentprodukt och två konceptuppdrag. Att ta fram en konsumentprodukt kan innebära att skapa en helt ny produkt eller förfina en befintlig. Ungdomarna ställs inför utmaningar som materialval, ergonomikrav och produktionsmetoder.
– Deltagarna är med i hela kedjan, från idé till färdig produkt. Genom åren har det producerats allt ifrån hopvikbara papperskorgar till ergonomiska potatisskalare, säger Suzanne Möller och fortsätter:
– Att arbeta med konceptuppdrag innebär att ta fram förslag, det vill säga ingen färdig produkt. I år ska vi jobba med Väderstad och Toyota och ungdomarna kommer att få prova på att designa med hjälp av AI.
Under hela designprocessen stöttas ungdomarna av handledare, oftast bestående av studenter inom industri- eller UX design från Umeå designhögskola.
– Våra handledare har oftast erfarenhet från yrkeslivet och tar också med sig det allra senaste från sina studier till den här gruppen.
Viktigt för industrin
Designcamp Östergötland har inte bara varit en framgång för deltagarna utan även för det lokala näringslivet.
Håkan Kindström, vd på Inplastor, som arbetar med tryck och grafisk bearbetning av plast, har under flera år varit partner till Designcamp Östergötland och ingår i föreningens styrelse. Han menar att projektet är viktigt för industrins kompetensförsörjning och ger branschen en bra chans att visa upp många intressanta jobbmöjligheter.
– Designcampen lockar ofta väldigt drivna unga människor och har verkligen visat sig vara en bra plattform för att utveckla sin förmåga för analys, problemlösning och presentation. Egenskaper som är värdefulla för alla företag, inte bara för industrin. Att vara en del av Designcamp Östergötland ger också ett bra nätverk och kan vara starten på den egna karriären för deltagarna, säger han.
Både Håkan Kindström och Suzanne Möller hoppas nu på att sprida projektet till fler regioner runt om i landet och skapa möjligheter för ännu fler ungdomar att forma sin framtid och bygga karriär inom designvärlden. Redan nu finns det ett par län som har visat intresse.
– Det här är verkligen ett intressant koncept, en guldklimp, som många regioner bör titta närmare på, säger Håkan Kindström.