DET SVENSKA SKATTETRYCKET
Max vd: Här är det största politiska misstaget som har gjorts
”Att anställa har blivit mycket, mycket dyrare för oss”, säger hamburgerkedjan Max vd Richard Bergfors till TN. Han pekar ut en enskild politisk åtgärd som nödvändig för att restaurangbranschen ska fungera som integrationsmotor. Samtidigt är han kritisk till fackens krav på låglönesatsningar.
Restaurangbranschen har gått igenom en rad tuffa år. Pandemin gjorde först att besökarna stannade hemma, och därefter följde en inflationschock och lågkonjunktur som pressade marginalerna ytterligare. Richards Bergfors tror att det fortsatt kommer att vara tufft för många, men att branschen i stort går en ljus framtid till mötes.
– Restaurangintresset har aldrig varit så stort som det är nu. Folk älskar att gå på restaurang och går ut mycket oftare än de gjorde för 20–30 år sedan. Vi ligger dock fortfarande långt efter USA när det gäller hur ofta människor äter ute istället för att laga mat hemma, men jag tror att vi kommer närma oss de kommande åren, säger han.
Richard Bergfors ser en tydlig åtgärd från politiken som skulle underlätta för landets restauranger: att sänka arbetsgivaravgiften för unga.
– Det största politiska misstaget som har gjorts i närtid var att höja den. Vår bransch är väldigt personalintensiv, och att anställa är den mest betungande kostnaden vi har. Det har blivit mycket, mycket dyrare för oss sen den höjdes, säger han.
Han lyfter upp restaurangbranschen som en plattform där många får sitt första jobb, men också som en integrationsmotor för personer med utländsk bakgrund, som skulle kunna fungera ännu bättre.
– Sänkt arbetsgivaravgift skulle göra enorm skillnad. Bara för oss handlar det om hundratalsmiljoner i ökade kostnader varje år sen den höjdes, säger Richard Bergfors.
”Skadligt med låglönesatsning”
Från branschens egen sida ser han det som en stor utmaning att få fler att stanna kvar i yrket i stället för att se restaurangjobbet som ett tillfälligt stopp. Det måste skapas fler karriärvägar, och det hindras om facket får igenom sina krav på låglönesatsningar, menar han.
– Jag tror att det är skadligt för branschen när facken vill driva upp de lägsta lönerna och motverka lönespridningen. Vi vill att de som har jobbat längst ska ha högre lön, och att människor ser att det lönar sig att vara kvar i branschen, säger han.
Han berättar att Max anställer och utbildar tusentals personer varje år, och gör allt de kan för att motivera dem till att stanna kvar i branschen. Till exempel genom att peka på de hållbarhetssatsningar som företaget gör.
– På det sättet är vi nästan som ett utbildningsföretag. Vi försöker inspirera och visa på alla karriärvägar som finns och att jobbet handlar om mer än att bara steka burgare. Därför är det viktigt att en större andel av potten går till de som väljer att satsa på branschen, säger Richard Bergfors.