SVERIGES ENTREPRENÖRER
Här är Sveriges nya snabbväxare: Succéföretaget nådde 100 miljoner på fem år
Ridsportsföretaget Maya Delorez exceptionella tillväxt har resulterat i dussintals anställningar på bara några år. Det är ett av alla unga företag som skapar jobb i Sverige. "Viktigt att vi hela tiden ifrågasätter oss själva för att bli bättre”, säger grundaren Madelene Törnblom till TN.
Inom en femårsperiod lyckades Madelene Törnblom, entreprenören bakom Maya Delorez, etablera sig i hästnäringen, bygga upp sitt varumärke utan riskkapital och spränga 100-miljonersvallen i omsättning. Hon såg potentialen att skapa något större och tog chansen, berättar hon för TN.
– Marknaden för ridsportskläder har länge sett likadan ut och jag såg en möjlighet att modernisera. Jag har själv utövat sporten hela mitt liv så jag har haft bra kundkännedom om marknaden och kunde enkelt utveckla produkterna utifrån vad jag själv saknade, säger hon.
Maya Delorez, som är inne på sitt sjunde år och nu har totalt 37 anställda, exemplifierar den typ av företag som Svenskt Näringsliv lyfter i rapporten ”Betydelsen av unga och växande företag”: Yngre än tio år och med upp till 49 anställda – som bidrar mest till jobbskapandet i Sverige.
– Studien visar att det inte är storleken på företagen som är viktigt utan åldern. Det har länge etablerats en bild om att småföretagen är viktiga för jobbskapandet. Men vi ser att äldre småföretag som länge har funnits på marknaden skapar noll nettojobb. Däremot skapas merparten av alla nya jobb, omkring 96 procent av nettojobben, av företag som är yngre än tio år, säger Svenskt Näringslivs chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt.
Tillväxtambitioner
Utöver de tekniska egenskaperna, utmärks unga företag ofta av sina starka tillväxtambitioner, förklarar Sven-Olov Daunfeldt.
– Ofta verkar de på konkurrensutsatta marknader och måste ganska snabbt nå en viss nivå för att kunna vara konkurrenskraftiga och ta marknadsandelar. Man brukar kalla det för minimum efficient scale, säger han.
Det har varit fallet för Maya Delorez, som har prisats i Dagens Industris Gaselltävling för Sveriges snabbast växande bolag. En viktig framgångsfaktor har varit att ta täten på e-handelsmarknaden, berättar Madelene Törnblom.
– Ridsporten är en gammal sport och det har funnits många marknadsaktörer under en längre tid. Men i och med att e-handeln har vuxit och blivit ett go-to-plats för många konsumenter har det handlat om att agera snabbare än de etablerade aktörerna, säger hon.
Bygga varumärke
Bolaget har även satsat stort på att bygga varumärket. Här har sociala medier har varit en viktig kanal för att nå ut till kunderna.
– När kunder väljer var de ska köpa sina kläder – oavsett om det gäller svarta ridbyxor eller andra produkter – handlar det om varför de ska välja just vår produkt. Det har varit en viktig nyckel till vår tillväxt, säger Madelene Törnblom.
Ett annat utmärkande drag för unga företag, enligt Sven-Olov Daunfeldt, är att de tar stora risker, särskilt när det gäller att anställa nya.
– Som företag har du ett stort sjuklöneansvar. Anställer du någon med mycket korttidssjukfrånvaro blir det väldigt dyrt och nu har det blivit ännu dyrare sedan högkostnadsskyddet togs bort. Sen har du höga arbetsgivaravgifter i Sverige där tredjedel av dessa är ren skatt. Detta skapar hinder för företagen att växa och anställa fler, säger Sven-Olov Daunfeldt.
”Om man inte utökar teamet kommer företaget aldrig att kunna bli större än en själv.”
Madelene Törnblom känner igen sig i detta och lyfter företagets tidiga utmaningar som exempel.
– Det är tufft och dyrt att anställa, särskilt i ett tidigt skede. Men det är också ett nödvändigt steg för tillväxt. Varje person har bara 24 timmar på ett dygn och om man inte utökar teamet kommer företaget aldrig att kunna bli större än en själv. Jag tror att om man kunde sänka sociala avgifter och arbetsgivaravgifter och göra det billigare för unga företag att anställa, skulle det bli lättare att få fler företag att växa och bidra, säger hon.
”Alltid en chansning”
Trots upprepade propåer har Madelene Törnblom nobbat alla erbjudanden om externt riskkapital. I stället har hon valt att växa organiskt och anställa i en takt som företaget självt har klarat av att försörja. Men även det har inneburit ett risktagande, menar hon.
– Det var alltid en chansning, när man räknade på det var det alltid på håret att det skulle gå jämt ut. Det går aldrig att veta, men kanske hade det varit enklare om någon kunde visa hur man skulle göra för att fortsätta växa rätt. Men någonstans handlar det om att våga tro på sin idé och satsa på rätt produkt till rätt kund, säger hon.
”Jag har inte utgått från någon mall utan satsat på de som har signat upp sig på visionen.”
Madelene Törnblom har tänkt i liknande banor när det kommer till att anställa: Rätt människor vid rätt tidpunkt.
– Jag har inte utgått från någon mall utan satsat på de som har signat upp sig på visionen. Jag var själv väldigt ung när jag startade så jag har också rekryterat ungt – personer som är sugna på att ge sig ut på sitt första jobb efter plugget och som varit öppna för att i alla fall i början vara flexibla och bidra på flera områden, säger hon.
”Oroande utveckling”
Samtidigt som rapporten bekräftar att unga företag är avgörande för Sveriges tillväxt, pågår en negativ trend där en allt mindre andel unga företag fortsätter att växa över tid.
– Det är en oroande utveckling. Det kan finnas flera orsaker till detta, som tillväxtbarriärer kopplade till kompetensförsörjning, infrastruktur och regelbördor. Tillgången till finansiering är i många fall en nyckelfaktor, och vi ser att bankfinansieringen till små och växande företag minskar kraftigt över tid. En annan förklaring kan vara att nivån för aktiekapitalet har halverats, vilket antagligen gör att fler företag startas utan tydliga tillväxtambitioner, säger Sven-Olov Daunfeldt.
Förhoppningen är att rapporten tydligare ska visa var jobben skapas, så att policyåtgärder kan, riktas mer effektivt dit där de gör störst nytta, tillägger han.
– Den etablerade bilden av att småföretag är avgörande för jobbskapande har lett till olika policyåtgärder, som minskade arbetsgivaravgifter för de första anställda och stöd riktat specifikt till småföretag.
Driver Sveriges tillväxt
I stället bör politikerna satsa på generella åtgärder som minskar risken, särskilt för nystartade företag, och öka möjligheterna för dessa att växa och utmana etablerade aktörer, menar Sven-Olov Daunfeldt.
– Det kommer att leda till bättre konkurrens och skapa nya innovationer, som är avgörande för vår tillväxt. Det här är otroligt viktigt för Sveriges tillväxtkraft på det stora hela, säger han.
”Det är alltid en utmaning att undvika att fastna i gamla rutiner.”
Vad blir nästa steg för Maya Delorez? Att fortsätta växa på den globala marknaden, enligt Madelene Törnblom.
– Vi har under flera år fokuserat vår energi på specifika marknader. Nu är vår ambition är att växa på den internationella scenen. I dag är vi störst i Tyskland, men vi har våra blickar riktade mot USA där vi ser stor potential. Mycket av våra insatser handlar om att driva tillväxt, särskilt på utländska marknader. Sporten är så pass stor och global att våra produkter används på samma sätt, oavsett var i världen du rider – det enda som skiljer är klimatet, säger hon.
Hur behåller ni drivet som kännetecknar ett ungt företag?
– Det är alltid en utmaning att undvika att fastna i gamla rutiner, särskilt när man har tidigare erfarenheter och referenser att luta sig mot. Även om vi bara har funnits i sju år är det viktigt att vi hela tiden ifrågasätter oss själva för att bli bättre: hur vi kan ändra, förenkla eller förnya oss. Det är ett ständigt arbete så länge man vill förflytta sig från punkt A till punkt B.