KOMPETENSKRISEN
Kompetenskrisen: Myndighet tvingas flytta från Kiruna – kan inte rekrytera
Bristen på arbetskraft i norra Sverige tvingar företag och myndigheter att fatta drastiska beslut. Nu flyttar Lantmäteriet sitt kundcenter från Kiruna till Gävle eftersom det blivit omöjligt att rekrytera personal. ”Det här är inget vi gör lättvindigt”, säger Görgen Hellman, enhetschef för kundcenter, till TN.
TN har tidigare skrivit om hur arbetskraftsbristen i norra Sverige blivit extrem, bland annat på grund av den gröna omställningen. Företag tvingas flyga in medarbetare som arbetspendlar till Kiruna, men bristen på kompetens slår också mot offentlig sektor där det saknas medarbetare inom vård, skola och omsorg.
Nyligen kom beskedet att Lantmäteriets kundcenter i Kiruna under året kommer att flyttas till Gävle. Anledningen är enligt Görgen Hellman, enhetschef för Kundcenter, att det är alldeles för svårt att rekrytera personal i Kiruna.
– Vi har under flera år haft hög personalomsättning och väldigt svårt att rekrytera personal, men rent konkret har vi funderat på det här under de senaste månaderna.
– Vi har ju kompetensbaserad rekrytering och vi haft väldigt få sökande som uppfyller de krav som vi har.
Vad är det för typ av kompetens som ni eftersöker?
– Vi söker människor som har kundcentervana och vana av kundkontakt. Det är meriterande om man har myndighetsbakgrund och har kompetens att kunna lämna ut allmänna handlingar. Det är inte alltså inte högskole- eller universitetskompetens vi söker utan snarare erfarenhet.
Nyligen rapporterade DN om att den låga arbetslösheten och bristen på arbetskraft i kommuner som Kiruna gör att gruvbolag som LKAB och Boliden inte hittar personal. Görgen Hellman bekräftar bilden av att det i Kiruna är en hård konkurrens om arbetskraften.
– Det har lett till att vi har haft en personalomsättning på drygt 25 procent under det senaste året. Och det är ju alldeles för högt. Det är just den hårda konkurrensen om arbetskraften som gjort att vi har för få sökande.
– Vi har haft mer än tre gånger så många sökande vid ett tillfälle på en annons i Gävle än vad vi har haft vid tre olika tillfällen i Kiruna - sammanlagt.
Han berättar att de tolv anställda som berörs av flytten har fått erbjudande om att få sin befintliga tjänst flyttad till en funktion som inrättas på kundcenter i Gävle.
– Vi inser såklart att det inte är så enkelt för de här medarbetarna att flytta till Gävle. Det här är inget vi gör lättvindigt utan det är klart att det är ett tungt besked att behöva ge som arbetsgivare. Men det är ju ännu tyngre att ta emot det som medarbetare.