KOMPETENSKRISEN

Öppet brev till ministern: Sverige hotat som IT-nation

Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen och utbildningsminister Anna Ekström (S). Bild: Pressbild/TT

Nu vädjar it-branschen i ett öppet brev till utbildningsminister Anna Ekström att lyfta digital kunskap och programmering i skolan. Kompetensbristen gör att företagen måste tacka nej till affärer. ”Väldigt oroande”, säger Åsa Zetterberg på IT&Telekomföretagen.

På dagens arbetsmarknad är digital kunskap, programmering och systemutveckling avgörande kompetenser, menar Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen. En tidigare rapport från arbetsgivarorganisationen visar att 70 000 IT-experter kan saknas till år 2024.

– I dag upplever flera av våra medlemsföretag stora problem med att rekrytera den kompetens som de behöver. I många fall kan det resultera i att de måste tacka nej till affärer. Det är väldigt oroande.

Tillsammans med flera olika företrädare för tech-branschen har Åsa Zetterberg skickat ett öppet brev till utbildningsminister Anna Ekström (S) med en vädjan om att digital kunskap och programmering ska lyftas mer i skolan.

– Digitaliseringen har gjort att techsektorn har blivit en av de viktigaste motorerna för sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Och därför ser vi att det är viktigt att skolan speglar denna utveckling.

Hon menar att det är en avgörande fråga för den svenska konkurrenskraften.

– Har vi i tech-branschen svårt att rekrytera spetskompetens så påverkar det inte bara oss. Det påverkar alla branscher som vi verkar mot. Vi i Sverige har varit duktiga på att ligga i framkant med den digitala utvecklingen. Nu måste vi utveckla det arbetet så att vi även i framtiden kan vara konkurrenskraftiga.

Även om programmering har lagts in i grundskolans läroplan visar utvärderingar att detta arbete inte har varit tillräckligt.

– Vi ser att eleverna inte får med sig den förståelse för digitalisering och programmering som vi ser är nödvändigt. Att introducera digital kunskap och programmering tidigt är viktigt för att öka intresset och få olika människor att vilja söka sig till tech-branschen. Vi vill till exempel att fler tjejer ska se IT och tech som ett framtidsyrke.

Öppet brev till utbildningsminister Anna Ekström:

Skapa förutsättningar för skolan att jobba med digital kompetens och programmering

IT-branschen i Sverige växer och blir alltmer betydelsefull. Systemutvecklare är idag ett av de allra vanligaste yrkena.

Vår stora utmaning är att hitta arbetskraft med kompetens och intresse för området. Enligt en färsk rapport från IT&Telekomföretagen kommer vi ha en brist på 70 000 IT-experter om inte särskilda insatser görs. Lyckas vi inte rekrytera nya talanger kommer Sveriges position inom IT att vara hotad.

För några år sedan talades det mycket om programmering i skolan. En följd blev att programmering lades in i grundskolans läroplan som delmoment i matematik och teknik och som en del av digital kompetens i de övergripande målen. De utvärderingar som gjorts visar att detta arbete inte alls har varit tillräckligt. Eleverna får inte med sig den förståelse för programmering och de digitala grunder som krävs i det moderna samhället.

Vi måste inse att på dagens arbetsmarknad är digital kunskap, programmering och systemutveckling avgörande kompetenser. Skolan speglar inte alls detta. Det riskerar leda till att vi som land halkar efter.

En avgörande faktor för att eleverna ska få med sig den förståelse vi efterlyser är att vi har kompetenta lärare. Det är därför mycket bekymmersamt att sju av tio matematiklärare saknar utbildning i programmering, enligt en undersökning från Lärarnas riksförbund.

Skolan måste ges förutsättningar – tid, budget, kompetens, stöd – till att lyfta digital kompetens och programmering som en självklar del i alla ämnen. Digitaliseringen påverkar allt i vårt samhälle och är därför relevant i alla skolämnen. Genom att lägga större vikt vid dessa kunskaper i skolan kommer IT-branschen även att få bättre förutsättningar att rekrytera fler tjejer, vilket är en brist idag och en strategisk fråga för oss som bransch.

Vi inser att detta inte är helt enkelt och att det krävs både resurser och lärare med rätt kompetens. Från branschen och civilsamhället hjälper vi gärna till i detta arbete, så att fler får möjlighet att utveckla sina kunskaper för framtidens arbetsmarknad.

Johan Jacobsson, vd Sylog Sverige AB

Disa Jernudd, generalsekreterare Kodcentrum

Johan Strid, vd Prevas AB

Åsa Zetterberg, förbundsdirektör IT&Telekomföretagen

Anna Bäck, vd Kivra AB

Peter Vincent, Head of Connected Systems Scania