DET NYA ARBETSLIVET

Tillbaka till jobbet – svår omställning väntar

En ledsen hemarbetare kan hoppas på bättre tider. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Arbete (TT)

Inget kommer att bli som innan. Den största omställningen på länge.

Det kommer, förmodligen, att prägla tiden när rekommendationerna kring distansarbete försvinner 29 september.

Arbetsmiljöorganisationen Prevent har satt ihop en, vad den tror, behövlig checklista för företag, skyddsombud och anställda att ta hjälp av nu när rekommendationerna om distansarbete tas bort.

– Det har hänt väldigt mycket de senaste 1,5 åren, många har enbart jobbat på distans. Nu ska man hitta en ny formel för hur man ska arbeta, och det kommer inte att bli som innan, säger Maria Schönefeld, vd på Prevent som ägs av Svenskt Näringsliv, PTK och LO.

Stora frågor

Det kommer finnas olika intressen förstås när rekommendationerna försvinner. Vissa kommer att vilja fortsätta jobba hemma, men där arbetsgivarna vill ha tillbaka de anställda på kontoret, eller tvärtom.

– De här frågorna kommer att bli väldigt stora när restriktionerna släpper, för att hitta en bra mix, säger Maria Schönefeld.

Kanske också svårlösta.

– Det får man nog räkna med, det kommer att finnas olika intressen.

Kortsiktigt blir det en akut fas att hantera de här frågorna, sen får man ompröva och skruva mer långsiktigt, tror hon.

Tydligt och rättvist

– Tydlighet och transparens blir kanske det viktigaste, att känna att det blir rättvist och att man förstår, säger hon.

Det blir viktigt att sätta upp en strategi, så att anställda och chefer vet vad som gäller, enligt Schönefeld. "Jaget och laget", måste gå ihop, även om det i slutändan är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, enligt arbetsrättens grundregel.

– Det bygger på att man är överens.

Prevent, med cirka 40 kontorsanställda, kommer självt att ha en blandad verksamhet, i övergången i alla fall.

– Vi kommer att ha en successiv återgång, med ett par dagar i veckan på kontoret där högst hälften av arbetsstyrkan är på plats, säger Maria Schönefeld.

Olle Lindström/TT

Fakta

Prevents checklista i form av frågor att fundera kring:

Har företaget en tydlig strategi för återgången till arbetsplatsen?

Är strategin kommunicerad till samtliga arbetstagare?

Finns en plan för hur regelbunden information och kommunikation med arbetstagarna ska ske?

Finns utrymme för arbetstagarna att prata om de eventuella förändringar som sker eller har skett på arbetsplatsen?

Har ni tagit fram information om förutsättningarna för arbete på arbetsplatsen och på distans?

Har kunder, leverantörer, klienter, patienter, elever eller tredje man informerats om vilka åtgärder som vidtas på arbetsplatsen för att hålla avstånd, god handhygien etc?

Ingår undersökning av risk för coronasmitta i det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM)?

Kan arbetstagarna ta sig till och från arbetsplatsen på ett smittsäkert sätt?

Har lokalerna rätt förutsättningar för att följa rekommendationerna om att hålla avstånd och undvika trängsel?

Källa: Prevent