DEN SVENSKA INTEGRATIONEN
Fick nobben på 50 jobb – då startade hon eget succéföretag
Efter att ha sökt 50 jobb utan att ens få svar valde Farah Khanjar att gå sin egen väg. Nu säljer hon sin kunskap om Sverige och Mellanöstern till företag som vill etablera sig på nya marknader. ”När jag började göra PR för mig själv, då började verkligen erbjudandena att köa utanför min dörr”, säger hon.
− ”Om möjligheterna inte knackar på, bygg en dörr.” Det är ett citat som jag burit med mig hela vägen i livet.
Det säger Farah Khanjar, som nu kan peka på den egna dörren och att möjligheterna knackar på. Så såg det dock inte ut förra året. Drygt 50 inskickade jobbansökningar resulterade i – ingenting. Faktum är att det inte ens blev ett ”tack, men nej tack”. Hon fick inte en enda återkoppling. Och det trots att Farah Khanjar har såväl en master i Business management från Lunds universitet som erfarenhet från flera år i stora internationella företaget i Dubai och Singapore.
− Det var så frustrerande. Jag började tappa självförtroendet, ifrågasätta mina egna kunskaper. Det kan ju inte vara språket det hänger på. De företag jag sökte jobb på var ju i högsta grad internationella verksamheter. Var det mitt namn?
Namnet hon bär härstammar från familjen i Amman i Jordanien. Den långa vägen till Sverige inleddes år 2011 med hjälp av ett stipendium för att plugga vid universitetet i Lund.
− Var ligger Sverige, var min första reaktion. Alldeles för långt bort, var nästa tanke. Men mina föräldrar var övertygade om att det var rätt väg att gå och hade redan köpt flygbiljetter, så det vara bara att åka, säger hon.
Tuff start
Första dagen i Lund var tuff och tårarna rann. Men sedan var det bara att ta sig an situationen och hantera både hemlängtan och kulturskillnader.
− Jag var van vid att sitta på kammaren och plugga men här var det projekt, grupparbeten, ett helt annat sätt att ta till sig kunskaper. Men jag är inte den som ger upp så…
Efter en termin var det dags att återvända till Amman för att slutföra studierna i Business Management, men tanken på Lund ville inte släppa. Farah Khanjar återvände och 2014 kunde hon kvittera ut sin masterexamen i Lund. Med den i hamn var siktet inställt på att arbeta internationellt – för att sedan vända tillbaka till Lund igen.
Jag blev överraskad av att det var så lätt att starta företag i Sverige.
− Den tanken kom redan efter en kort tid i Lund: Här ska jag jobba som anställd eller i ett eget företag.
Men först arbetade hon i fem år i Dubai inom livsmedelsindustri och evenemang och därefter drygt ett år oljebranschen i Singapore med ansvar för Mellanöstern. Men när pandemin slog till rasade oljemarknaden ihop och i maj 2020 var Farah Khanjar och hennes svenska man tillbaka i Lund. Efter ett drygt halvår och de 50 obesvarade jobbansökningarna gjorde hon allvar av en tanke som föddes redan första gången i Sverige: att starta eget företag och dra nytta av sin kunskap om såväl Sverige som Mellanöstern.
− Jag blev överraskad av att det var så lätt att starta företag i Sverige. Rakt på, inget krångel jämfört med Jordanien och andra länder där jag har arbetat. Mycket av informationen finns också på engelska, vilket ju underlättar.
Hon fick också stöd från Nyföretagarcentrum i Lund som ställde en mentor tillförfogande. Och dessutom hade hon en tilltro till sig själv som företagare.
− Jag ser mig som entreprenör. Visserligen hade jag tänkt vänta ett tag tills jag hade lärt mig marknaden här i Skandinavien nu blev det till att hoppa direkt.
Binder samman marknader
Affärsidén i FKBC, uttytt Farah Khanjar Business Consulting, bygger på den egna verkligheten: Kunskaper i affärsutveckling och rötter i Mellanöstern. Den kunskapen erbjuder hon nu svenska och skandinaviska företag som vill hitta nya marknader i till exempel Mellanöstern eller på andra ställen där det finns intressanta möjligheter.
− Många företag vet inte hur det går till att ta sig in i länder som Jordanien, Saudiarabien och Dubai där språk och kulturskillnader får dem att tveka. Då är jag den brygga som binder samman de två olika marknaderna genom att leda dem rätt bland myndigheter, kulturskillnader och möjligheter.
Allt handlar om att hålla ögonen öppna, ha tålamod och inte ge upp. Det finns alltid möjligheter någonstans.
− Det intressanta är ju att omvänt, hos företag i de områdena, finns samma tvekan inför en expansion. Jag kan alltså bli en länk även för företag i Mellanöstern som vill in i Skandinavien.
När Farah Khanjar väl hade startat sitt företag visade det sig att intresset för henne och hennes kunnande fanns hos företagen. Dörrar började öppnas. Via Nyföretagarcentrum etablerades kontakt med ett svenskt sängföretag med ambition att expandera i de länder där Farah Khanjar har kontakter. På mindre än ett år byggdes närvaro i tre länder, bland annat Jordanien. Och framgång föder framgång.
− Att lyckas med det första uppdraget var en sån kick, en sån befrielse efter all tvekan som har jag haft om min kapacitet. Och när jag började göra PR för mig själv, då började verkligen erbjudandena att köa utanför min dörr. Jag växer steg för steg varje dag.
− Jag ser ju också att min affärsidé håller och kan på sikt kanske etableras även utanför Sverige. Allt handlar om att hålla ögonen öppna, ha tålamod och inte ge upp. Det finns alltid möjligheter någonstans.
Kvinnor i majoritet när nyföretagandet ökar i Lund
Året innan pandemin startades runt ett hundra nya företag i Lund. Sedan dess har utvecklingen rusat. Siffror från Nyföretagarcentrum visar att år 2020 startades 159 nya företag och 2021 var det 156 nya företag. Men sannolikt är antalet fyra gånger så stort, alltså cirka 600 nya företagsetableringar.
− Vi vet att cirka 25 procent av de nystartade företagen går genom oss, säger Christer Wallin, vd på Nyföretagarcentrum i Lund.
Drygt hälften av de nya företagen, 53,8 procent, har startats av kvinnor medan 36,5 procent av dem drivs av entreprenörer med utländsk bakgrund.
− Det finns en tydlig trend mot allt fler nya företag vilket gör att vi ligger lite bättre än snittet i Sverige, trots att Lund är en stad med hög andel offentliga arbetsplatser. Vi sticker också ut på en annan punkt: Efter tre år finns 83 procent av de nya företagen kvar. Det är klart över gängse utveckling på cirka 60 procents överlevnadsgrad. Vi ser att det växer fram mycket stabila företag här i Lund.