DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Så drabbas en hel bransch av Anderssons städmiss: ”Man blir förbaskad”
Städbranschen har på ett par decennier gått från svart till vit, inte minst tack vare RUT-reformen. Men när statsministerns städfirma visade sig vara oseriös drabbar kritiken hela branschen. ”Det finns väl något gammalt om att vi inte duger”, säger företagaren Ann-Christine Lundqvist.
När det avslöjades att statsminister Magdalena Andersson (S) hade anlitat en städfirma som använde sig av städpersonal med utvisningsbeslut skräddes inte orden om städbranschen i allmänhet. Branschen framstod som att den rent generellt var korrupt. ”Det är en bransch som inte är så schyst”, påstod till exempel LO:s pressekreterare Jens Lundberg i Expressen. ”Även vi som vill göra rätt kan råka ut för oseriösa aktörer”, skrev statsministern själv i ett uttalande.
Men för en bransch som under de senaste decennierna har gått från svart till vit är den här typen av uttalanden förödande.
− Jag upplever att man ibland nästan misstänkliggör oss arbetsgivare och inte ser vilka insatser vi gör för att ta hand om vår personal, skapa säkerhet för våra kunder och minska smittspridningen, säger Agata Fredriksson, vd för städföretaget Finfina med ett 40-tal anställda i Stockholm.
Och hon är inte ensam om sin åsikt.
Städbranschen är redan lågt rankad, menar Ann-Christine Lundqvist, som driver Nylands städ, med tre bolag i Västernorrland, samt ytterligare ett bolag som arbetar med sanering. Totalt har hon 56 anställda.
− Vi är viktiga när vi inte kommer. Det finns väl något gammalt om att vi inte duger, säger hon.
Gör stor affär av att det är städbranschen
Hon upprörs över de tongångar som, efter att det avslöjades att Magdalena Anderssons städfirma hade anlitat svart arbetskraft, säger att hela branschen är oseriös.
− Det blir man förbaskad över, för då drar man hela branschen över en kam. Här är det en enskild näringsidkare som inte är seriös. Men det finns oseriösa näringsidkare i alla branscher, men nu gör man en väldigt stor affär av det när det gäller städ, konstaterar hon.
Upplever du att städföretagare har stöd från regeringen?
− Nej.
Hur tänker du då?
− De har inte tagit itu med någonting, utan har bara undanflykter.
Ann-Christine Lundqvist får medhåll från Agata Fredriksson:
− Jag tycker inte att vi får så mycket stöd från regeringen nu även om den tillfälliga rabatten på arbetsgivaravgiften 2021 var till stor hjälp för oss. Vi sliter varje dag med att försöka hantera de sjukskrivningar som följt av Covid och även regeringens restriktioner. Den avskaffade karensdagen och kraven på att inget barn i förskolan får ha minsta lilla snuva gör att vi får oerhört många avbokningar och betydligt högre sjukskrivningar inom personalen. Det är svårt att få pusslet att gå ihop alla dagar, säger hon.
Rent generellt menar Ann-Christine Lundqvist att hon har fått det lättare som företagare på senare år. Men hon menar att det beror på att hon har gått sin egen väg, inte för att hon har fått några lättnader i regelverk och lagstiftningar.
− Jobbar man målmedvetet med sin tanke och känsla, så kommer man ju att lyckas till slut, säger hon.
Men Ann-Christine Lundqvist menar att det är viktigt att branschen själv är tydlig med vad kunniga städföretag faktiskt gör och berättar för kunderna vad det är som kunderna betalar för och vad branschen tillför värde.
− Vi måste berätta vad det är som vi verkligen kan.
Risker med sänkta priser
Hon menar att det finns stora risker med att priserna i branschen sänks.
− Det blir ju oseriöst när vi sänker priser. För att få allt att gå runt, så måste man i så fall ta in oseriös arbetskraft och då blir den en ond cirkel, säger hon.
Själv har hon valt att inte längre arbeta lika mycket med RUT-tjänster som tidigare. Mest för att det är en mycket arbetskrävande insats, som kräver mycket personal och bilar.
− Vi bestämde för några år sedan att vi skulle minska på RUT-jobben. Därför hade vi vårt bästa år 2020, när pandemin bröt ut – för att vi redan innan städade tryggt och bra med till exempel desinficerande medel. Dessutom har vi gjort mycket desinficeringar ute på företag, säger Ann-Christine Lundqvist.
Finfina, som har funnits i närmare 15 år, är anslutet till Almega och har kollektivavtal med Kommunal. Redan tidigare har de flesta kunder frågat om företaget har kollektivavtal, men Agata Fredriksson upplever att de under den senaste veckan har fått ovanligt många förfrågningar från nya kunder. Hon ser det i det närmaste som en Magdalena Andersson-effekt.
− Det kommer en massa intresseförfrågningar från nya kunder. Det här kanske har varit ett wake up-call för många att det är viktigt med kollektivavtal, säger hon.
Inga medvetna svarta köp
− Det finns i princip inga medvetna köp av svart hemstädning längre. Branschen har professionaliserats och svenskarna vill köpa vitt, säger Pernilla Enebrink, som är näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen, som organiserar bland annat städfirmor.
− Det finns många seriösa företag i städbranschen, fortsätter hon.
Men hon konstaterar att händelserna med Magdalena Anderssons städfirma sätter ljuset på vikten att anlita seriösa företag. Vilka som har kollektivavtal går att kolla på såväl Almega Serviceföretagens som Kommunals webbplatser.
− Vi hoppas att Magdalena Andersson eller någon från hennes stab använder sig av informationen framöver, säger Pernilla Enebrink.