DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN
SAS om strejkvarslet: Chockerande
Ekonomi (TT)
SAS-ledningen kallar piloternas strejkvarsel chockerade och tondövt.
– Kraven de ställer är omöjliga, säger kommunikationschefen Karin Nyman till TT.
Piloterna hos flygbolaget SAS ha varslat om strejk från och med den 29 juni, skriver Dagens Nyheter. Under dagen har Svensk pilotförening lämnat in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet.
Karin Nyman, kommunikationschef på SAS, är riktigt upprörd. Sedan beskedet om strejkvarslet från piloterna kom har hon och de andra talespersonerna fått lov att samla sig en stund innan de kan möta pressen, berättar hon för TT.
– Det här visar på en chockerande brist på förståelse för den situation som SAS befinner sig i. Vi kämpar varje dag. Utifrån situationen nu behövs stora förändringar, och alla måste bidra, säger hon.
Omöjliga krav
SAS kan inte tillmötesgå piloternas krav för att undgå strejken, enligt Karin Nyman. Hon förklarar att det piloterna kräver innebär en slags vetorätt i viktiga nyckelbeslut, som ett företag absolut inte kan släppa ifrån sig.
– Det är omöjligt för oss, de vill ha vetorätt mot beslut som de inte gillar, men det är beslut som vd och styrelse ska fatta. Kraven de ställer är omöjliga.
Enligt Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk pilotförening kan strejken komma att påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen.
"SAS ledning har under de senaste två åren utnyttjat pandemin till att säga upp närmare hälften av piloterna i bolaget med en avtalad återanställningsrätt de närmsta åren. Men trots stora protester från anställda i SAS har ledningen valt att åsidosätta dessa piloters återanställningsrätt och i stället upprätta brevlådeföretag och anställt in andra som ersättare för tidigare medarbetare" skriver Svensk pilotförening i ett pressmeddelande.
Vill vara del av framtiden
– Vi skulle gärna gå med på ett avtal nu som innebar att vi tar smällen genom att avstå löneökningar, eftersom att SAS är i en svår position. Men då vill vi också få vara en del av framtiden i det här flygbolaget. Det SAS kommunicerar nu är att om vi går med på försämringar på uppemot 30 procent i löner och villkor så kan vi få behålla en tredjedel av våra jobb, resten kommer gå till andra, säger Martin Lindgren till DN.
SAS befinner sig sedan pandemin i en ekonomisk knipa. Förlusten för SAS blev 1,6 miljarder kronor under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret.
Men redan innan dess stod det klart att företaget måste agera för att få ordning på ekonomin. I februari lade SAS-ledningen fram en räddningsplan, SAS Forward, för det krisande flygbolaget. I korthet var planens innehåll att konvertera skulder till eget kapital (aktier), skaffa nytt kapital, hitta nya investerare samt reducera kostnader.
Ledningen planerar att dra in 9,5 miljarder kronor i kapital från nya investerare. Men storägaren svenska staten har satt stopp. Det blir inga nya pengar till SAS, däremot går staten med på att konvertera skulder till aktier.
Den andra storägaren, den danska staten, har ännu inte kommit med något besked. Enligt SAS vd Anko van der Werff pågår det samtal med potentiella investerare.
Inställda flyg
Men det är inte de enda mörka molnen över SAS flygplan. Passagerare har redan innan varslet om flygstrejk börjat tveka om flygningar som bokats med bolaget verkligen blir av i sommar.
4 000 flygningar har ställts in, och det kan bli fler, enligt SAS. Orsaken, enligt vad SAS presschef uppgett för TT, är "försenade flygplansleveranser och brist på pilotinstruktörer vilket gör att piloter inte kan få den fortbildning som krävs".
Nu kommer alltså varslet om strejk ovanpå detta.
Frågan är hur det kommer att gå för SAS om strejken blir verklighet.
– Jag tror att var och en förstår allvaret. Jag vill inte spekulera, säger Karin Nyman.