DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Volvo Cars ser risk för produktionsstörningar

Volvo Cars, med vd Håkan Samuelsson, redovisar sin första kvartalsrapport efter noteringen på Stockholmsbörsen i höstas. Arkivbild. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi (TT)

Biltillverkaren Volvo Cars, med vd Håkan Samuelsson, rapporterar om bättre tillgång till komponenter under fjärde kvartalet. Men bristen på halvledare kvarstår och skapar en fortsatt risk för produktionsstörningar.

Halvledarbristen slog hårt mot Volvo Cars i tredje kvartalet, enligt bolagets första delårsrapport sedan börsnoteringen för en månad sedan. Det är oklart när problemet inte längre bromsar produktion och försäljning, enligt Håkan Samuelsson.

"Tillgången på komponenter har förbättrats under fjärde kvartalet, men bristen på halvledare inom industrin kommer fortsatt att vara en begränsande faktor", skriver han i bolagets första delårsrapport sedan börsnoteringen.

Lite längre in i rapporten fyller bolaget i bedömningen:

"Den globala bristen väntas fortsätta under resten av 2021, och även 2022, vilket ökar osäkerheten och risken för ytterligare störningar i produktionen. Volvo Cars kommer att fortsätta följa utvecklingen noga och vidta de åtgärder som krävs. I vilken utsträckning Volvo Cars försäljning, intäkter och lönsamheten kommer att påverkas under kommande perioder är fortfarande osäkert".

Ökad andel elektriska bilar

Håkan Samuelsson konstaterar samtidigt att elektrifieringen fortsätter och i oktober har Volvo Cars inlett produktionen av den andra modellen som är helt elektrisk: C40 Recharge.

"Efter att ha levererat vår första helt elektriska Volvo för ett år sedan, utgör helt elektriska bilar fyra procent av den totala försäljningen i tredje kvartalet", skriver Samuelsson.

"Vi ska öka årlig produktionskapacitet för helt elektriska bilar i Gent, Belgien och Taizhou (tidigare kallad Luqiao), Kina, från nuvarande cirka 15 000 bilar till minst 150 000 bilar efter sommaren 2022", tillägger han.

Väsentligt högre bruttomarginal

Volvo Cars, som börsnoterades för en månad sedan, redovisar en vinst före skatt på 3 329 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 4 568 miljoner under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Omsättningen under tredje kvartalet föll med 7 procent till 60,8 miljarder kronor, ned från 65,8 miljarder ett år tidigare. Försäljningsvolymen föll samtidigt med 17 procent till 149 900 bilar under kvartalet.

Utvecklingen ligger i linje med de uppgifter som Volvo Cars publicerade i sitt prospekt inför börsnoteringen i slutet av oktober.

Rörelsemarginalen (ebit) sjönk till 5,5 procent, från 6,9 procent. Den så kallade bruttomarginalen ökade dock trots högre råvarukostnader, enligt Samulsson.

"Lönsamheten för tredje kvartalet påverkades positivt av stark prisrealisation då efterfrågan var högre än utbudet. En högre andel SUV:ar och Recharge modeller kompenserade för lägre volymer, vilket resulterade i en väsentligt högre bruttomarginal, trots ökade råvarukostnader", skriver han.

Varnar för pandemibakslag

I sina utsikter för helåret skriver Volvo Cars att bolaget räknar med fortsatt ökande försäljningsvolymer och omsättningstillväxt. Enligt bolaget bidrar bland annat tillväxt av internethandeln till utvecklingen.

"Under förutsättning att marknadsförhållandena fortsätter att normaliseras förväntas denna tillväxt tillsammans med fortsatt kostnadsfokus förbättra lönsamheten till de nivåer som rådde före pandemin", skriver bolaget i rapporten.

Volvo Cars varnar samtidigt för att det kan komma bakslag relaterade till covid-19-pandemin.

"Det finns risker för fler utbrott och att nya virusvarianter utvecklas", skriver bolaget.

Joakim Goksör/TT

Fakta

Volvo Cars-aktiens introduktionskurs i noteringen på Stockholmsbörsen den 29 oktober låg på 53 kronor. Sedan dess har kursen varit turbulent, med kraftiga både upp- och nedgångar. När handeln stängde i måndags kostade aktien 68:50 kronor, vilket är ett kurslyft på 29 procent sedan börsintroduktionen.

Med Volvo Cars-aktien får ägarna exponering mot elbilstillverkaren Polestar, ett bolag där Volvo Cars äger 49,5 procent av aktierna inför Polestars notering på Wall Street via ett redan noterat förvärvsbolag.

I samband med noteringen tog Volvo Cars in 20 miljarder i nytt kapital med en nyemission. Sedan dess har bolaget bland annat flaggat för att man avser att inom några år bygga en tredje europeisk bilfabrik, vid sidan av dagens fabriker i Göteborg och Gent, Belgien och fyra andra fabriker.

Ratinginstitutet Moody's har nyligen bekräftat Volvo Cars kreditbetyg med positiva utsikter, bland annat med hänvisning till god lönsamhet, stark likviditetsposition och nyemissionen. Det innebär att en höjning av betyget från Ba1 till nivån Baa3 kan vara aktuellt inom 12–18 månader, enligt Moody's.

Ett högre kreditbetyg betyder i regel billigare och enklare finansiering.