FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN
Toppade försäljningen med hjälp av youtube
Trots pandemin har Tormek uppnått en av företagets bästa perioder någonsin. Orsaken, en satsning på Youtube, skriver T:.
Sedan pandemin gjorde säljresor omöjliga har många företag fått tänka om när det kommer till marknadsföring. Företaget Tormek i Lindesberg har valt att satsa på video och digital marknadsföring. 85 procent av de slipsystem som Tormek säljer exporteras till ett annat land. Trots pandemin har Tormek nu uppnått ett av sina bästa kvartal någonsin förra året.
Innan pandemin var deltagandet i internationella mässor viktigt för Tormek för att komma i kontakt med nya importörer och återförsäljare. Under våren gick orderingången ned, precis som för många andra exportföretag.
– Initialt blev importörerna och återförsäljarna skraja och drog i handbromsen för att de inte ville sitta med för stora lager, berättar VD:n Håkan Persson för Magasinet t:.
När det plötsligt inte var möjligt att åka på kundbesök eller delta på mässor, fanns det tid att ta tag i något de länge funderat på.
– Vi ville satsa mer på rörligt material i vår marknadsföring. Det var ett uppdämt behov, något som vi inte haft tid och möjlighet att göra tidigare. Men när alla nu var på plats ”hemma” var tajmingen helt rätt att ta tag i det, säger Håkan Persson.
Tormek började sända live-video på YouTube en gång i veckan på olika språk. De har även satsat mycket på utskick och nyhetsbrev.
– Publiken har ökat exponentiellt. Vi har överträffat och reviderat målen flera gånger om, berättar Håkan Persson för Magasinet t:.
Satsningen har varit väldigt lyckad och under de två senaste kvartalen har orderingången exploderat och resultatet är bland de bästa i företagets historia.
– Efter sommaren har vi visstidsanställt sex medarbetare i monteringen för att hinna med, till en början på två månader sedan får vi ser hur det utvecklar sig. Vi ser bara order sex veckor framåt sedan är det ett svart hål, så har det alltid varit för oss, konstaterar Håkan Persson.