RÄNTAN OCH INFLATIONEN
Inflationen tog vinsten – nu dyrare toapapper
Ekonomi (TT)
Hygienbolaget Esssity planerar att lämna den ryska marknaden helt. Förutsättningarna att bedriva affärer är för dåliga, motiverar ledningen beslutet.
Men bolaget har även andra utmaningar.
Beskedet ges i samband med att rapporten för första kvartalet nu redovisats.
"Essitys förutsättningar att bedriva verksamhet i Ryssland har försämrats", skriver bolaget utan att utveckla mera.
– Affärsförhållandena, svarar vd Magnus Groth på frågan vad som är den avgörande faktorn.
Essity har tre tillverkningsenheter med 1 300 anställda som fortfarande är i produktion. Men det är svårt att bedriva produktion under nuvarande förhållanden, där bland annat sanktionerna mot Ryssland spelar in, enligt företagsledningen. Avvecklingen planeras ske närmaste året.
Större problem
Bolagets nettoomsättning i Ryssland uppgick förra året till cirka 2,8 miljarder svenska kronor, motsvarande cirka 2 procent av koncernens totala nettoomsättning, en ganska liten del av koncernens totala intäkter alltså. Bolaget tar nu en smäll i räkenskaperna på 1,4 miljarder kronor för den planerade stängningen.
Essity har annars större utmaningar. De kraftigt ökade kostnaderna för energi, råvaror och transporter åt upp i princip hela vinsten.
– Jag har aldrig sett något liknande, kommenterar Magnus Groth på en digital press- och analytikerkonferens.
Men rejäla prisökningar kompenserade, åtminstone halvvägs, men det räcker inte, det behövs mer.
Priset ska upp
– Prisökningar, prisökningar, prisökningar, säger Groth om vad som är högsta prioritet nu.
Vinsten före skatt rasade till 942 miljoner kronor för första kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 3,3 miljarder kronor motsvarande period i fjol.
Rapporten, som släpptes en vecka tidigare än annonserat, var bättre än väntat och aktiekursen tokrusar med runt 14 procent i förmiddagshandeln. Aktien hade innan dess haft en sämre utveckling i år än Stockholmsbörsen generellt.
Olle Lindström/TT