DEN SVENSKA UTBILDNINGEN
Regeringen vill underlätta för obehöriga elever
Ekonomi (TT)
I dag klarar många elever inte av att uppnå grundskolans mål, vilket i förlängningen leder till att det blir svårt att få jobb. Nu ska regeringen utreda om skolsystemet ger eleverna rätt förutsättningar för arbetslivet.
– När vi i Sverige började underkänna elever i grundskolan och behörighetsreglerna till gymnasiet skärptes, ja sedan dess har vi haft relativt stor andel av eleverna som inte är behöriga till något av de nationella programmen i gymnasieskolan, säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S).
På fredagen presenterade hon en utredning som ska stärka gymnasiernas roll i att ge ungdomar bättre förutsättningar att fullfölja sin skolgång och förbereda sig för arbetslivet.
– Vårt skolsystem har länge kännetecknats av höga kunskapsresultat, att alla elever ska ges förutsättningar att komma vidare i utbildningssystemet och en stark jämlikhet. Det finns inget som säger att vi inte kan komma tillbaka dit igen.
15 procent obehöriga
Enligt Axelsson Kihlblom finns det en stor efterfrågan på arbetskraft som har en gymnasial yrkesutbildning. Men cirka 15 procent av eleverna som lämnar grundskolan saknar behörighet för att ta sig vidare.
– Om fler unga, även de som haft svårt att nå målen i grundskolan, skulle kunna lämna gymnasieskolan med sådana kunskaper som arbetsgivaren efterfrågar, skulle det bidra till att fler elever får bättre möjligheter att få ett jobb.
Utredningen ska bland annat analysera vilka möjligheter obehöriga elever har att välja utbildning, analysera för- och nackdelar med hur övergången från grund- till gymnasieskola är konstruerad och lämna förslag på hur man kan åtgärda problemen.
Joanna Giota, professor vid Göteborgs universitet, har utsetts till utredare. Uppdraget ska redovisas senast i juni 2024.
Ytterligare en utredning
Regeringen tillsätter ytterligare en utredning vars syfte är bidra till större kunskap om barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet.
– I dag vet vi för lite om hur det går för barn med en NPF-diagnos, säger Axelsson Kihlblom.
Hon säger att utredningen inte endast ska handla om hur skolresultaten ser ut för de här eleverna, utan också om hur undervisningen, anpassningar och stödet fungerar för barn med olika typer av funktionsnedsättningar.