FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Medlaren: "Vi kommer kalla in parterna"

Bild: Ali Lorestani/TT

Ekonomi (TT)

Medlaren Mats Wilhelm Ruland säger till NRK att SAS-konflikten är så pass allvarlig att medlarna kommer kalla parterna till nya rundor "om inte så väldigt länge".

Samtidigt uppger SAS vd Anko van der Werff att bolaget förlorar mellan 100 och 130 miljoner kronor per dag under strejken.

På fredagen pågår inga nya förhandlingar mellan SAS och pilotfacken.

Men en av medlarna, Mats Wilhelm Ruland, säger till norska NRK att konflikten är så pass allvarlig att medlarna snart kommer kalla parterna till nya rundor.

– Vi kommer nog att kalla dem om inte så väldigt länge, säger han till NRK och fortsätter:

– En konflikt som den här kan pågå under lång tid. Den påverkar väldigt många oskyldiga tredje parter.

Han uppger att varken SAS eller pilotfacken har uttryckt någon önskan om att uppta medlingen igen och säger vidare att det kommer krävas en reell vilja från båda sidor om konflikten ska kunna lösas.

SAS vd Anko van der Werff uppger för TT att han hoppas att samtalen ska återupptas så snart som möjligt.

– Vi behöver nå en överenskommelse. Det är ganska uppenbart att SAS finansiella situation, milt sagt, är rätt utmanande. Vi befinner oss i ett chapter 11-förfarande nu och det är inget du ansöker om när saker är toppen, säger han på fredagen vid lunchtid.

"Kompensationsregler fortsätter gälla"

Enligt Anko van der Werff förlorar nu SAS mellan 100 och 130 miljoner kronor per dag.

– Då var vi redan i en tuff situation med först pandemin i två och ett halvt år, sedan kriget i Ukraina, ett stängt ryskt luftutrymme och skenande oljepriser. Inget har gått vår väg. Sedan en strejk på det, det är tufft, säger han.

TT: Kommer ni kunna kompensera alla passagerare?

– Under chapter 11-förfarandet kommer vi kunna fortsätta med vår normala verksamhet. Det betyder att vi kan fortsätta att flyga som vanligt, när det inte är strejk. Det betyder också att till exempel eurobonus fortsätter, folk kan tjäna in poäng och använda dem. Om människor vill ha återbetalningar så kan vi också återbetala, vi är inte blockerade att göra det. Alla kompensationsregler fortsätter att gälla.

TT: Kan det bli aktuellt med en parallell rekonstruktion i Sverige?

– Det är inget som ligger på bordet för tillfället, nu fokuserar vi på chapter 11.

Anko van der Werff uppger att ett av SAS viktigaste uppdrag rent finansiellt just nu är att förändra sina leasingavtal för flygplanen.

– Vi uppmanar facken, snälla avsluta strejken så att våra passagerare kan flyga i sommar. Det skulle också ge bolaget en viss finansiell stabilitet och underlätta för oss att attrahera investerare, säger han.

Tusentals flygs hem

Under torsdagen kom parterna överens om att flyga hem charterresenärer som antingen blivit strandsatta på sina destinationer, eller som riskerar att bli det till helgen.

Charterarrangören Apollo har fått besked om att 3 000 resenärer får flyga hem på fredagen.

Undantaget från strejken sker genom att piloter flyger ned tomma plan för att plocka upp resenärerna.

– Parterna har nu visat att de kan lösa något tillsammans, och det ser vi positivt på. Men däremot har vi inte fått några tecken på att de pratar om att lösa den stora konflikten, säger Apollos kommunikationschef Sandra Miller Kinge.

Samtidigt har 3 000 fått besked om att deras resor med Apollo och SAS ställs in på fredagen.

– Vi tycker att det är extremt olyckligt att piloterna flyger ned med tomma flygplan. Det måste finnas något annat sätt att lösa det här på än att det drabbar vanligt folk, vissa som har sparat länge till sin resa, säger Sandra Miller Kinge.

Hur många som kan flygas hem påverkas av att 200 danska flygmekaniker har gått ut i sympatistrejk med SAS-piloterna. Dansk Metal har ännu inte gett okej för ett undantag från strejken för att serva planen som ska plocka upp charterresenärer.

SAS hoppas att 80 plan ska kunna flyga hem 14 400 charterresenärer lördag och söndag.

Johanna Ekström/TT